Acollida de l’alumnat de Institut Mosè Bianchi de Monza. Programa Erasmus plus

Durant la setmana del 4 al 8 de març, els CFA El Clot i el CFA Bon Pastor hem acollit conjuntament sis alumnes i dos professors de l’Institut Mosè Bianchi de Monza (Itàlia) com a participants del programa Erasmus Plus – Mobilitat de grup de la Unió Europea, destinat a millorar la qualitat de l’ensenyament.

La temàtica escollida ha estat l’ECONOMIA CIRCULAR: els seus principis, models de consum, els beneficis de la transició a l’economia circular, amb exemples de cicles productius virtuosos. L’experiència de mobilitat contribueix al desenvolupament d’habilitats col·laboratives amb vista al diàleg intercultural a escala europea.

A la nostra escola vam organitzar les següents activitats:

El dimecres 6 de març vam assistir al taller Preciós plàstic de la Nau Vila Besòs on, després de les presentacions i l’esmorzar conjunt, l’alumnat del GES i el de l’Institut Mosè Bianchi de Monza van fer un taller impartit per personal d’aquest equipament municipal impulsat pel Districte de Sant Andreu i Barcelona Activa, i gestionat per l’associació social Andròmines.

El taller va tractar sobre l’impacte ecològic de la utilització del plàstic i la importància de reduir el seu consum, així com de reusar-lo i reciclar-lo. Des dels anys 80, el consum de plàstic ha augmentat exponencialment i, malgrat totes les mesures governamentals i de reciclatge, segueix augmentant de manera alarmant.

També vam aprendre al voltant de la categorització dels diferents tipus de plàstic i el seu impacte en el medi ambient:

Durant el taller vam poder classificar i analitzar els residus plàstics que havíem portat de casa, en funció de quins són els menys perjudicials pel medi ambient i la salut de les persones: si podem escollir entre tetrabrick o de PEAD (tipus 2), millor aquesta segona opció, o bé evitar envasos multicapa ja que aquests són molt difícils de reciclar.

Per últim, dins del projecte internacional Precious Plastic Recycling Machines, de codi obert, ens van explicar que qualsevol emprenedor pot tenir accés al manual de construcció de màquines per triturar el plàstic i fondre’l, per poder crear nous productes i vam poder viure en directe la fabricació d’un souvenir amb aquestes màquines, tot triturant taps de plàstic, fonent-los després i, amb un motlle, fabricant petits panots de la flor de Barcelona que ens hem emportat de record de l’experiència i de l’activitat.

Per altra banda, el dijous 7 de març vam fer una activitat introductòria per sensibilitzar sobre problemes ambientals a partir del visionat de fotografies d’artistes contemporanis que han denunciat l’impacte dels plàstics i els residus tèxtils en el medi ambient.

Després vam esmorzar tots junts i vam fer un taller de costura amb una tallerista de l’entitat “Millor que nou, reparat” per reaprofitar peces de roba i reconvertir-les en peces noves. Alguns alumnes van fer fundes de mòbil, d’altres van fer estoigs,etc.

A banda de l’aprenentatge sobre tots aquests aspectes, el fet de compartir l’experiència i treballar en grup amb els estudiants i el personal docent vinguts d’Itàlia ha fet que tot plegat fos molt més significatiu i enriquidor.