Alumnes del Lledoner investiguen la relació entre videojocs i conductes violentes

Un grup d’alumnes de l’Escola Lledoner de Granollers ha fet una investigació sobre la correlació que hi ha entre el consum de videojocs on està present la violència i els comportaments violents en l’alumnat de 4t, 5è i 6è de Primària de l’escola.

Part de l'equip exposant els resultats de la investigació

Seguint el mètode científic, el grup de nens i nenes van observar que hi havia molts alumnes de la seva edat que jugaven a videojocs violents i es van qüestionar si aquest fet realment afectava el comportament dels usuaris.

Seguidament, el grup va iniciar una fase de documentació on van fer una revisió bibliogràfica d’estudi i anàlisi de set articles on es parlava de manera concreta els aspectes més rellevants sobre l’afectació dels videojocs a les persones i, un cop van recopilar i gestionar tota la informació que van trobar, van poder fer una hipòtesi basada en el coneixement que la bibliografia els va donar.

El grup va estar d’acord en el fet que la seva hipòtesi diria que, tot i que depèn de molts factors, els videojocs violents sí que poden afectar les persones i fer que tinguin un comportament violent en l’alumnat de 4t, 5è i 6è de Primària.

Va ser aleshores quan es van posar a treballar per recopilar dades que validessin o refutessin la seva hipòtesi i, després de molt pensar, van crear les preguntes que farien als pares, mares o tutors legals del públic a qui es volia investigar.

La informació que van facilitar els participants va servir per saber quantes hores juguen els nens i nenes d’aquesta edat a videojocs violents, quins són els videojocs violents més populars, quants nens i nenes tenen comportaments violents després d’haver jugat a un videojoc amb contingut violent i quants nens i nenes tenien un comportament similar i sense violència tant abans de jugar a un videojoc com després,

La majoria de nens i nenes juguen entre 1 i 2 hores setmanals, tot i que un percentatge alt juga entre 3 i 6 hores setmanals.

La conclusió més rellevant d’aquest estudi és que el 7,5% de l’alumnat de la Comunitat de Grans de l’Escola Lledoner té un comportament violent causat pels videojocs de violència, després de trobar que el seu comportament és més violent just les hores següents d’haver jugat a un videojoc amb aspectes de violència.

El 85% de l’alumnat no té comportaments violents abans ni després de jugar a aquesta tipologia de videojocs.

El 7,5% restant de l’alumnat mostra comportaments violents tant abans com després de jugar a videojocs, per la qual cosa no s’ha pogut determinar que el seu comportament violent sigui causat per jugar a videojocs violents.

Aquest estudi està emmarcat dins del projecte escolar de l’àmbit de Medi, on el producte final havia de ser una investigació que els nens i nenes havien de fer seguint el mètode científic. Altres grups de la classe han fet la investigació sobre:

1. El talp de nas estrellat: Arribant a la conclusió que només el 8% de la població de Granollers té coneixement de l’existència d’aquesta espècie.
  2. La fagofòbia: arribant a la conclusió que aquesta por irracional es pot arribar a curar amb una teràpia cognitiva-conductual.
  3. L’afectació de menjar aliment sense rentar-se les mans: que es troba en la seva fase d’experimentació perquè requereix més temps.