Erasmus+ Monheim am Rhein (dies 3 i 4)

Durant aquests dos últims dies, hem pogut viure de ben a prop la metodologia de treball i l’organització de l’escola Astrid-Lindgren-Schule de Monheim.

A l’acollida l’Equip Directiu ja ens va oferir poder anar per tota l’escola observant les diverses activitats que les mestres proposaven en cada moment. I així ho hem fet, permetent-nos veure com treballa cada grup d’alumnes organitzats en internivells i l’autonomia que s’aconsegueix amb un treball més obert.

L’escola obre les portes a l’alumnat cada dia de dilluns a divendres a les 8h del matí i es disposa de 15 minuts d’entrada flexible, fins les 8:15h. En aquesta estona l’alumnat aprofita per deixar la motxilla a les guixetes, canviar-se les sabates… Les mestres deixen a sobre de la taula de cada alumne/a el conte que estan llegint (cadascú depenent del nivell on es trobi) i cap a les 8:15h van seient a les cadires o a la catifa i fan una estona de lectura individual.

La primera sessió comença a les 8:30h fins a les  10h. Aquesta sessió és de lliure elecció i circulació. Cada alumne/a, depenent de la seva edat i del seu pla individual fa les tasques de llengua alemanya o de matemàtiques que en aquell moment més adient trobi, sempre tenint en compte que la mestra fa de guia i cada alumne/a primer es planifica què voldrà aprendre. Al finalitzar aquesta estona lliure disposen d’un diari individual on cada dia anoten en què han estat treballant.

Un cop finalitzat aquest primer tram, l’alumnat esmorza a l’aula, tenen uns 10 minuts. Poden portar l’esmorzar de casa però a més a més hi ha dos encarregats cada dia de tallar i preparar fruita per a si a algú li ve de gust. Cada planta de l’edifici disposa d’una petita cuina amb pica, estris, rentaplats i nevera per a poder preparar aquests esmorzars. Posteriorment disposen de 20 minuts de descans en els quals poden sortir al pati o quedar-se per les diferents estances comunes de l’escola.

Les entrades, sortides i canvis d’aula són sempre lliures per tal de promoure l’autonomia dels infants. Així doncs els/les mestres els esperen a l’aula per començar el segon tram de classes. Com a norma general, després del primer pati, els grups se separen per edats i cada grup té un horari amb àrees de treball fixades (alemany, anglès, música, EF…). Les classes duren 45 minuts i després de dues sessions tornen a tenir una estona d’esbarjo. És aquí quan els nens i nenes de 1r acaben la seva jornada mentre que l’alumnat més gran fa una última sessió.

El dia a l’escola acaba a les 13:30, el menjador és obert a tothom i aquelles famílies que ho desitgin poden deixar els infants fins les 16h acompanyats de monitoratge que els ajuda a fer els deures i incentiven diverses activitats.

El que ens ha sorprès més ha estat el fet que l’escola compta amb tres gossos escolars en el seu dia a dia. Aquests gossos estan ensinistrats i tenen un certificat especial per tractar amb infants. S’encarreguen de calmar aquells/es que ho necessitin, de motivar-los i de promoure un clima a l’aula tranquil.

Aquí us deixem un tastet de la metodolgia de treball a l’escola.