Mönchengladbach: jornada escolar

En la segona jornada de visita a Mönchengladbach ens hem integrat de ple en la jornada escolar del centre que ens acull.

Com a mestres visitants, tenim un horari que ens permet anar veient diferents nivells i activitats que es van realitzant al llarg del dia. Anem a entrar en detall:

• L’escola obre a les 8h però disposen de 15 minuts per entrar de manera flexible. En aquesta estona hi ha nens i nenes pel pati o a la porta de l’escola acomiadant-se de les seves famílies. Molts arriben a peu o en transport públic.
  • 1a i 2a sessió: a les 8h15 l’alumnat entra a l’aula corresponent on ja s’espera la tutora o tutor. Quan s’han assegut saluden tots alhora a la mestra dient “bon dia senyoreta” seguit del cognom. Les sessions duren 45 minuts i és el mateix tutor qui les realitza totes. Hem pogut assistir a classes de lectura i comprensió a 2n i de matemàtiques a 1r. Els nens i nenes de segon justament avui començaven la lectura d’un llibre conjunt. Les activitats de comprensió les han fet per escrit en les fotocòpies que els ha repartit la tutora. A matemàtiques s’introduïa per primer cop el comptatge de monedes d’euro i per això en acabar la lecció, la mestra els ha fet guardar el llibre de text i els ha demanat que valoressin la dificultat de les activitats que han estat fent de forma individual. L’alumnat alçava o baixava el polze per a mostrar la seva percepció.
  • Descans de 30 minuts: A les 9h45 arriba l’hora del pati. Està distribuït en dues parts de quinze minuts. Una per a esmorzar a l’aula i l’altra per jugar al pati exterior. Expliquen que tenen un pati petit per a la quantitat d’alumnat i per això fan torns, és a dir no tots els cursos surten a la mateixa hora.
  • 3a i 4a sessió: en tornar del descans, que és llarg en aquesta ocasió, les classes continuen. Hem presenciat dues sessions sobre com relacionar-se amb els videojocs. Aquestes classes s’estructuren de manera més oberta i es planteja el desenvolupament d’un petit projecte que consisteix en fer un pòster sobre el videojoc que escullin. A la pissarra de guix la mestra, amb la col·laboració de les idees de tota la classe, ha anat escrivint quina informació calia fer constar a la cartolina. Un cop fet, s’han organitzat per parelles o grups de 3 i lliurement han fet servir Ipads per a cercar la informació necessària. Quan la mestra vol demanar la seva atenció o indicar que han d’acabar el que estant fent, fa ús d’una senyal acústica amb un instrument que emet un so semblant al del triangle.
  • Descans de 15 minuts: acabats les dues sessions corresponents, gaudeixen d’uns 15 minuts per a tornar a sortir al pati. A l’espai exterior hi ha algunes construccions com tobogans, estructures per enfilar-se, sorral o jocs pintats al terra. També hi ha que juguen a futbol en espais improvisats.
  • 5a i 6a sessió: en una altra de les classes de 4t el projecte sobre Internet tracta sobre la navegació segura. Amb els Ipads es dirigeixen a un portal que conté informació al respecte amb vídeos, exemples, consells…que han de fer servir per a respondre una bateria de preguntes que tenen fotocopiades en paper. Per últim, un petit grup de nenes assisteixen a una classe amb la integradora social. Les quatre nenes treballen cooperativament per a fer crepes dolces, parar taula i gaudir del que han cuinat. L’objectiu d’aquesta activitat és millorar la relació entre elles ja que acostumen a tenir conflictes.

Les entrades i sortides de l’aula també es marquen amb un senyal acústic, el timbre. Quan sona, en un ambient tranquil i relaxat, tothom es desplaça allà on toca. Així acaba la jornada escolar.

A continuació podeu fer-vos una idea de les classes i els espais de l’escola que ens ha acollit aquests dies.