Sessió 5. Plantegem missatges per resoldre

Pla de treball

  • Unir paraules en un missatge
  • Mostrar les lletres per separat d’un missatge
  • Comparar paraules

Missatges que amaguen pistes

A una escape room podem trobar missatges que hem de desxifrar, enigmes que hem de resoldre o contrasenyes que cal conèixer per tal que es produeixin accions a l’escenari. Hi ha moltes possibilitats per generar aquests missatges. Al llarg de les properes sessions veurem alguns exemples.

Començarem treballant amb els blocs del menú d’operadors que ens permeten establir comparacions i fer accions amb les respostes que anem introduint quan el programa ens realitza una pregunta.


Pas a pas Fem-ho pas a pas

  • Creem un nou projecte que anomenarem m3repte51.
  • Feu una ullada a les possibilitats que en ofereix el menú d’operadors. Treballarem amb els blocs relacionats amb les cadenes (strings), és a dir, paraules.


Icona repte Repte 1 Feu que un personatge us pregunti el vostre nom, la vostra ciutat i quin nick voleu fer servir. A continuació feu que el personatge us saludi dient: “Hola”, el vostre nom a continuació, “El teu nick és” i el nick triat.

Icona pista Pista: cal que feu servir el bloc . Què podeu fer per a què quedin espais entre les paraules?


Icona repte Repte 2 Modifiqueu el vostre projecte m3repte51 per a què el personatge digui, després de la salutació, el nom de la vostra ciutat lletra a lletra i que quedi visible el nom de la ciutat a la pantalla de la forma següent:

Icona pista Pista: cal que feu servir els blocs


Pas a pas Fem-ho pas a pas

  • Aprofitarem el programa per plantejar el primer enigma fent algunes modificacions.
  • Canviem el programa per aconseguir que en lloc d’aparèixer el nom correcte aparegui una paraula de la mateixa longitud formada per les lletres del nom de la nostra ciutat triades de forma aleatòria. Això ens donarà una paraula amb lletres repetides i desordenades però amb el mateix nombre de lletres de la nostra ciutat.
  • Hem de fer servir el bloc combinat amb el bloc per aconseguir que les lletres que apareixen vagin variant a l’atzar.


Icona repte Repte 3  Afegiu els blocs necessaris que permetin comparar lletra a lletra la nova paraula creada a l’atzar amb el nom real de la vostra ciutat i feu aparèixer un missatge que indiqui quantes coincidències hi ha de lletres en la mateixa posició entre les dues paraules.


Icona repte Repte 4 Acabem de construir l’enigma. Feu que no es mostri el missatge de coincidències i que sigui el personatge qui pregunti quantes coincidències de lletres hi ha. Si la resposta és correcta feu que es produeixi alguna acció: un so, aparèixer un objecte,…


Icona projecte El nostre projecte creix…

En aquesta sessió hem treballat amb els blocs d’operadors per veure quines són les seves possibilitats de fer-los servir per crear missatges i pistes. Segur que a vosaltres se us acudeixen moltes altres possibilitats.

Repasseu el llistat de proves que havíeu definit en la descripció del vostre repte final i feu les modificacions que siguin necessàries tenint en compte el què ara coneixeu. Podeu fer proves amb els blocs treballats?


Icona glosari Com que som programadors i programadores parlem de…

  • Cadenes (strings): conjunt de caràcters que poden ser lletres, números o caràcters especials sobre els quals no es poden fer operacions numèriques ja que es consideren com a “paraules”