Primària

Les metodologies globalitzades són propostes per organitzar les activitats de l’aula de manera que s’apropin als interessos dels nois i noies. Són una alternativa a la forma tradicional d’organitzar les classes on les àrees s’estructuren segons la lògica acadèmica dels coneixements. L’enfocament globalitzat ens acosta a la vida real on les situacions no estan separats per nivells ni assignatures.
L’objectiu és que l’alumnat es trobi implicat amb el que passa dins l’aula d’una manera competencial. Que els aprenentatges siguin més significatius per aconseguir així l’interès, la participació i el compromís de l’alumnat amb l’aprenentatge.
TREBALL D’AULA
El treball a l’aula és molt important en l’àmbit educatiu, ja que proporciona un entorn estructurat i col·laboratiu que promou l’aprenentatge actiu i significatiu. A través de la feina a l’aula, els estudiants tenen l’oportunitat de participar en activitats interactives, discutir conceptes amb els companys i companyes, rebre retroalimentació immediata i desenvolupar habilitats socials.
A l’etapa d’educació primària s’utilitza una metodologia adaptada a les necessitats i motivacions de l’alumnat mitjançant els Centres d’Interès.
Un centre d’interès es basa en la globalització i transversalitat de les diferents àrees del currículum en un tema d’interès real que es recolzi en les expectatives i interessos del grup amb el què es treballa. Aquest enfocament pedagògic també afavoreix el desenvolupament d’habilitats de pensament crític, resolució de problemes i autonomia, cosa que contribueix al creixement i desenvolupament integral de l’alumnat. Aquests han de tenir en compte els següents aspectes:
● Reflectir la realitat social que ens envolta.
● Ser capaç d’interrogar i qüestionar al grup classe mitjançant preguntes o reptes.
● Adaptar-se a les necessitats del grup, als seus interessos i motivacions.
● Desenvolupar sabers d’ús pràctic per a l’alumne i la societat.
● Contemplar l’avaluació de tot el procés i ser dinàmica, adequada a les necessitats del grup.
“Els interessos són la clau perquè els alumnes i les alumnes puguin donar sentit als aprenentatges”

Els ODS, Objectius de Desenvolupament Sostenible, inclosos en la resolució “Agenda 2030: transformar el nostre món”. Aquest document identifica cinc grans àrees d’actuació (persones, planeta, prosperitat, pau i partenariat), al voltant de les quals hi ha 17 objectius de desenvolupament sostenible (ODS), amb l’objectiu final de promoure la prosperitat a la vegada que es protegeix el medi ambient.
Els 17 ODS no són independents els uns dels altres, sinó que estan interconnectats. Al llarg de l’etapa d’infantil i primària aquests ODS es desenvolupen als diferents Centres d’Interès que es proposen a l’aula. Hem de fer que l’alumnat connecti de manera emocional i sigui conscient de les problemàtiques globals del nostre entorn proper i llunyà.

Experimentació
Els experiments a l’aula són fonamentals per aprendre els estudiants. Aquestes activitats pràctiques permeten aplicar conceptes teòrics en situacions reals, fomentant la comprensió profunda dels temes. A més, els experiments promouen el pensament crític, la resolució de problemes, el treball en equip i el desenvolupament de les habilitats investigatives. En involucrar-se activament en el procés experimental, els estudiants també enforteixen la seva curiositat i interès per la ciència i altres àrees del coneixement.

El mètode científic és un procés que serveix per investigar allò desconegut, un procés que  utilitza evidència i l’experimentació. Les persones que fan ciència utilitzen aquest mètode amb la finalitat de trobar informació per respondre les preguntes que es fan. Els passos són:
● Observació: examen atent dels fenòmens que succeeixen en la natura.
● Formulació d’hipòtesis: donar raons lògiques que justifiquin per què passen aquests fenòmens.
● Experimentació: Mètode que consisteix en l’estudi d’un fenomen reproduït generalment en un laboratori.
● Extracció de conclusions: Per veure si la hipòtesi inicial es confirma o no.
● Elaboració d’una teoria: Una teoria es defineix com un conjunt de conceptes, definicions i Proposicions Interconnectades, en especificar les relacions de les variables, ofereixen una visió sistemàtica dels fenòmens amb el propòsit d’explicar- los.