Impuls de la Lectura (ILEC)

• IMPULS DE LA LECTURA (ILEC)

La lectura és la base per adquirir coneixements, per afavorir la concentració, per potenciar la imaginació i la creativitat i per a tantes altres coses… Amb activitats de lectura diàries i amb la formació del nostre claustre (formació ILEC) en aquest àmbit estem fomentant que els nostres alumnes no passin un dia sense llegir.

El Pla d’Impuls per a la Lectura (ILEC)  es fonamenta en:

SABER LLEGIR, LLEGIR PER APRENDRE, GUST PER LLEGIR.

Els objectius d’aquest programa són:

• Fomentar l’hàbit de lectura.
  • Desenvolupar el gust per la lectura.
  • Millorar la comprensió lectora.
  • Afavorir la millora dels resultats acadèmics.
Què fem?

ANIMACIÓ LECTORA

Animar a la lectura és apropar els llibres als lectors/es, ajudar a fomentar en els lectors/es l’afecte envers les lectures. Els docents, com a mediadors, proposem diferents activitats per encomanar als alumnes el gust per llegir. Per això, la primera mitja hora de cada matí la dediquem a la lectura tota l’escola.

• LECTURA SILENCIOSA

Els nens, les nenes i el/les docents llegim de forma individual el nostre llibre personal. El llibre el portem de casa o és del servei de préstec de la biblioteca de l’escola. Es tracta d’afavorir el gust per llegir. Tots triem el que volem llegir. Llegim, rellegim, ens aturem on volem, pensem, reprenem la lectura… Això ens permet:

• Fer un esforç menor i concentrar-nos en la comprensió del que llegim.
  • Elimina la pressió emocional en no haver-hi judici social.
  • Millorar la lectura d’aprenentatge i d’estudi.
  • Poden practicar tècniques i estratègies treballades anteriorment (per exemple, recapitular).
  • Millora l’ortografia.

Uns deu minuts abans d’acabar, podem fer la recomanació d’un llibre. Podem ensenyar la portada i el títol, llegir la contracoberta, recordar altres obres de l’autor… Els nens i nenes podem llegir un paràgraf del llibre en veu alta que considerem interessant. Utilitzem un guió per la seva preparació. Pengem les nostres recomanacions a la classe i de vegades les gravem en vídeo i les pengem al blog de la biblioteca de l’escola.

• LECTURA ASSISTIDA I GUIADA

Treballem el llibre de lectura d’aula (un per trimestre). Llegim cooperativament i per parts el mateix llibre on comentem, opinem i fem comprensió conjunta del fragment. Es tracta d’un procés compartit guiat pel docent que alterna moments on el protagonisme de l’activitat passa del docent a l’alumne i a l’inrevés. Els alumnes segueixen l’activitat i utilitzen les estratègies de comprensió de forma implícita per suggeriments del docent, responent a preguntes de comprensió o com a requeriments dels mateixos companys/es.

La interacció entre el docent i els alumnes, o entre els mateixos alumnes és la eina que permet disposar dels coneixements, habilitats i estratègies de tot el grup per resoldre conjuntament les dificultats de comprensió que presenti el text.

Practiquem la lectura en parelles, lectura coral i lectura amb eco. El/la docent modela el procés i pot llegir un paràgraf per tal d’iniciar una conversa sobre el fragment llegit. Es treballen estratègies de lectura (abans, durant i després) i la construcció de significats entre tots i totes.

• LECTURA EXPRESSIVA

Mitjançant la lectura dramatitzada intentem transmetre allò que explica la història, a través de l’expressivitat, les pauses, l’expressió facial…

Llegim obres de teatre en grup per practicar l’entonació i l’expressió. Realitzem “les italianes” (lectura repetida d’un text) en petits grups dins de l’aula.

Això fa que, amb les relectures i amb el suport del mestre que ens ajuda a preparar-nos, cada vegada tenim més confiança en la nostra lectura, ens sentim més a gust amb el text, i cada cop el llegim millor i amb més fluïdesa, cosa que incideix en el nostre autoconcepte lector i el nostre gust per llegir.

• LECTURA DE PREMSA ACTUAL

Escollim petites notícies amb un objectiu concret, per exemple fer un debat sobre algun tema que ens interessi treballar a l’aula. Desenvolupem el nostre esperit crític i estem al dia amb l’actualitat del món.

També llegim poemes, cançons, acudits i dites.