Assemblea i Tertúlies Dialògiques

Les assemblees, com a model dialògic de resolució de conflictes, es fonamenten en el diàleg com a eina que permet superar les desigualtats i on pren protagonisme el consens entre totes les parts implicades. Aquest model involucra a tota la comunitat i es centra en la prevenció dels conflictes mitjançant la creació d’un clima de col·laboració, en el qual les persones participen tant en la creació de les normes de funcionament de l’escola, com de la forma de resoldre els conflictes. Tot oferint un espai i condicions que garanteixin la igualtat d’oportunitats per expressar-se i trobar solucions de manera conjunta.

Les Tertúlies Dialògiques són una Actuació Educativa d’Èxit en que esconstrueix col·lectivament significat i coneixement sobre la base del diàleg amb tot l’alumnat participant en la tertúlia. El funcionament de les tertúlies dialògiques es basa en els 7 principis de l’Aprenentatge Dialògic i es desenvolupen en base a les millors creacions de la humanitat en diferents camps: des de la literatura fins a l’art o la música. A través de les tertúlies dialògiques es potencia l’apropament directe de l’alumnat sense distinció d’edat, gènere, cultura o capacitat a la cultura clàssica universal i al coneixement artístic acumulat per la humanitat al llarg del temps. Les Tertúlies Dialògiques d’aquests àmbits es basen només en les obres que tothom està d’acord que formen part de les millors creacions de la humanitat.

A cada sessió, tot l’alumnat participant exposa la seva interpretació sobre allò en el que s’està treballant en la tertúlia dialògica (un text literari, una obra d’art o una peça musical). Així, expressa a la resta allò que li ha suscitat, explicant per què li ha cridat l’atenció, relacionant-lo amb diàlegs previs en tertúlies anteriors, exposant la seva reflexió crítica sobre aquest tema. A través del diàleg i les aportacions de cada alumne/a es genera un intercanvi enriquidor que permet aprofundir en allò sobre el que es parla a la tertúlia, promovent al mateix temps la construcció de nous coneixements.

Fem Tertúlies Literàries, Musicals i Artístiques Dialògiques.

TERTÚLIES LITERÀRIES

A l’Escola Àngela Roca llegim Clàssics Universals. A partir d’un text literari es llegeixen les pàgines acordades a casa i a la tertúlia es dialoga sobre el que s’ha llegit. El diàleg gira en torn als paràgrafs que les persones han triat prèviament per comentar i sobre les interpretacions, reflexions, etc. que cadascú fa. El criteri bàsic de selecció de textos és que sigui considerat un clàssic universal, ja que contribueixen millor a l’aprenentatge i facilita treballar a fons el tema dels valors i de la reflexió sobre els conflictes.

Aquest curs llegirem :

Sisè
Cinquè
Quart
Tercer
Segon
  • El soldadet de plom
Primer
  • El viaje de Gulliver a Liliput
I5
  • L’odissea
  • El Quijote
I4

TERTÚLIES ARTÍSTIQUES

A Les Tertúlies Musicals Dialògiques els i les participants expressen les emocions i les diferents reflexions envers la peça musical que han escoltat previament. A partir d’aquestes intervencions es crea un clima òptim pel diàleg i la música esdevé el tema de conversa. Escoltem els grans clàssics d’autors com són Beethoven, Mozart, Verdi, Mendelssohn i Bach.

De igual manera a les Tertúlies artístiques treballem allò que els evoquen obres reconegudes d’autors i autores com Picasso, Dalí, Miró, Klimt, Frida Kahlo, Helen Frankenthaler, Louise Bourgeois, Susana Solano…