Aprendre a reconèixer les emocions pròpies i les dels altres és el primer pas per gestionar qualsevol dificultat. L’educació emocional aporta molts beneficis pels infants i pel seu grup classe, ja que millora les habilitats socials, predisposa a actituds més positives, reforça l’equilibri emocional i afavoreix l’èxit acadèmic.
La intel·ligència emocional s’aprèn al llarg del desenvolupament dels infants d’ençà que neixen i cal treballar les emocions com més aviat millor. És un procés que es va fent a poc a poc influenciats per l’entorn, casa i escola.
Actuacions d’educació emocional impulsades des de l’escola:
Implantació Curs 23-24 de la figura de responsable de coordinador o coordinadora de coeducació, convivència i benestar (COCOBE). Aquesta figura treballa conjuntament amb la direcció del centre i desenvolupa les funcions per impulsar la coeducació en la comunitat educativa, promoure la convivència positiva, protegir l’alumnat davant de situacions de violència i vetllar pel benestar emocional.
Participació al pla de “Les escoles lliures de violències” (LELV) que pretén visibilitzar i donar resposta a les violències ocultes als centres educatius, identificar-les i actuar-hi per protegir als infants.
Actuació amb el PIEC (Pla d’Intel·ligència Emocional del Centre) on es defineixen diferents dinàmiques per millorar les cinc competències emocionals.
- Consciència Emocional
- Regulació emocional
- Autonomia emocional
- Competència social
- Competències per a la vida i el benestar
Realització d’activitats i dinàmiques emocionals, de forma periòdica, adaptades a cada nivell i grup classe, incorporades dins del nostre Pla de Convivència, per tal de garantir la sensibilització de tot el nostre alumnat. Un dels programes posats en pràctica des de 1r fins a 6è de primària és el Programa Contra el Bullying de la Fundació Barça, on es treballa amb una metodologia adaptada al currículum escolar de primària per ensenyar a identificar i prevenir l’assetjament escolar. Es duu a terme a través de dinàmiques lúdiques i participatives on l’esport és l’eix vertebrador.
Creació d’espais dins l’aula per a la gestió de les emocions, com són, el Racó de la Calma, on els i les alumnes poden validar, reconèixer o aprendre sobre els seus sentiments i emocions, respectant als altres i alhora van adquirint un llenguatge emocional que els hi possibiliti a expressar-se de manera positiva, envers els sentiments d’impotència i frustració.
També treballem la consciència emocional a partir de l’EMOCIONARI, per tal d’ajudar als infants a fer-se més autònoms i puguin adquirir la capacitat d’analitzar i poder estar preparats per enfrontar-se als reptes de la vida.
Altres accions que fem des de l’escola són la formació continuada del Claustre de professors, punt de mediació, tutories personalitzades i de grup, assemblees, tertúlies, reunions, cercles de diàleg per expressar emocions, celebració de dies Internacionals i Mundials significatius (Dia de la Pau i No Violència, Dia de la Dona, Dia Mundial del Medi Ambient, entre d’altres).
“Quan ets conscient d’una emoció, portes poder a la teva vida “