Educació Emocional

Aprendre a reconèixer les emocions pròpies i les dels altres és el primer pas per gestionar qualsevol dificultat. L’educació emocional aporta molts beneficis pels infants i pel seu grup classe, ja que millora les habilitats socials, predisposa a actituds més positives, reforça l’equilibri emocional i afavoreix l’èxit  acadèmic.

La intel·ligència emocional s’aprèn al llarg del desenvolupament dels infants d’ençà  que neixen i cal treballar les emocions com més aviat millor. És un procés que es va fent a poc a poc influenciats per l’entorn, casa i escola.

Actuacions  d’educació emocional impulsades des de l’escola:

Implantació Curs 23-24  de la figura de responsable de coordinador o coordinadora de coeducació, convivència i benestar (COCOBE). Aquesta figura treballa conjuntament amb la direcció del centre i desenvolupa les funcions per impulsar la coeducació en la comunitat educativa, promoure la convivència positiva, protegir l’alumnat davant de situacions de violència i vetllar pel benestar emocional.

Participació al pla de “Les escoles lliures de violències(LELV) que pretén visibilitzar i donar resposta a les violències ocultes als centres educatius, identificar-les i actuar-hi per protegir als infants.

Actuació amb el PIEC (Pla d’Intel·ligència Emocional del Centre)  on es defineixen diferents dinàmiques per millorar les cinc competències emocionals.

1. Consciència Emocional
  2. Regulació emocional
  3. Autonomia emocional
  4. Competència social
  5. Competències per a la vida i el benestar

Realització d’activitats i dinàmiques emocionals, de forma periòdica, adaptades a cada nivell i grup classe, incorporades dins del nostre Pla de Convivència, per tal de garantir la sensibilització de tot el nostre alumnat. Un dels programes posats en pràctica des de 1r fins a 6è de primària és el Programa Contra el Bullying de la Fundació Barça, on es treballa amb una metodologia adaptada al currículum escolar de primària per ensenyar a identificar i prevenir l’assetjament escolar. Es duu a terme a través de dinàmiques lúdiques i participatives on l’esport és l’eix vertebrador.

Creació d’espais dins l’aula per a la gestió de les emocions, com són, el Racó de la Calma, on els i les alumnes poden validar, reconèixer o aprendre sobre els seus sentiments i emocions, respectant als altres i alhora van adquirint un llenguatge emocional que els hi possibiliti a expressar-se de manera positiva, envers els sentiments d’impotència i frustració.

També treballem la consciència emocional a partir de l’EMOCIONARI, per tal d’ajudar als infants a fer-se més autònoms i puguin adquirir la capacitat d’analitzar i poder estar preparats per enfrontar-se als reptes de la vida.

Altres accions que fem des de l’escola són la formació continuada del Claustre de professors, punt de mediació, tutories personalitzades i de grup, assemblees, tertúlies, reunions, cercles de diàleg per expressar emocions, celebració de dies Internacionals i Mundials significatius (Dia de la Pau i No Violència, Dia de la Dona, Dia Mundial del Medi Ambient, entre d’altres).

“Quan ets conscient d’una emoció, portes poder a la teva vida “