Programació, Robòtica i Disseny 3D

Iniciem l’aprenentatge de la programació i la robòtica centrant-nos en el pensament computacional, que permet als alumnes aprendre a través de la resolució de problemes concrets. Durant la planificació d’aquestes solucions, realitzem comprovacions que impulsen la reflexió col·lectiva per arribar a una solució mitjançant el treball en equip.

Considerem que la programació i la robòtica juguen un paper crucial en l’organització del pensament, facilitant als estudiants la capacitat de seqüenciar amb una finalitat específica. Creiem fermament que educar en tecnologia és essencial per construir una societat sostenible que no externalitzi tot el que utilitza diàriament. Estem compromesos a fer avançar els nostres alumnes cap a ser no només consumidors, sinó creadors de tecnologia, fomentant la seva creativitat i l’esperit emprenedor.

L’escola ha experimentat un llarg camí en el desenvolupament de la competència digital, especialment en programació i robòtica, integrant-ho de manera transversal amb un enfocament en treballar amb robots. Hem organitzat aquest aprenentatge de la següent manera:

• A educació infantil es treballa amb els Beebots, aplicacions i jocs relacionats amb el raonament lògic.
  • A Cicle Inicial es treballa mitjançant l’aplicació ScratchJr pel relat de petites històries.
  • A Cicle Mitjà, es treballa el disseny de videojocs senzills amb Scratch.
  • A Cicle Superior, ja introduïm el programa mBlock per poder interactuar amb elements senzills de robòtica, MAkey Makey i UltiMaker Cura pel disseny 3D.

A cinquè curs, col·laborem amb l’Institut Torre Roja en un projecte conjunt que inclou dues experiències pràctiques  en un context de cooperació:

• Disseny i impressió 3D amb el programa UltiMaker Cura.

Els alumnes de cinquè curs visiten l’institut quinzenalment per participar en sessions compartides amb estudiants de primer d’ESO. Aquests estudiants de secundària actuen com a tutors, guiant-los en l’aprenentatge de programació i disseny.

Impressió 3D
Col·laboració amb l’IES Torre Roja:         eMblock+  Scratch

A continuació us mostrem algunes de les fites aconseguides al voltant d’aquest tema:

Som ponents al YOMO BARCELONA!

Del Mobile World Congres, cèlebre Fira anual sobre ciència i tecnologia de Barcelona, es desprèn el Youth Mobile de l’Hospitalet de Llobregat. Gràcies al premi rebut al concurs Ciencia en acción, els alumnes de 5è han pogut participar i
explicar la seva experiència viscuda en l’àmbit de la robòtica acompanyats dels seus companys i companyes de 1r de l’ESO.

Guanyem el “Premio especial de Tecnología y Formación” del concurs internacional “Ciencia en Acción”.

Els alumnes de 1r d’ESO del nostre institut adscrit i els de 5è primària han programat un robot que ha de realitzar un recorregut ple d’aventures (travessar un túnel, una zona tòxica, una parada a la biblioteca…) on el robot haurà d’utilitzar al màxim els seus components (encendre leds, activar brunzidors…). A través de la programació del robot es treballaran conceptes matemàtics de forma competencial com la mesura d’angles, distàncies, temps… i l’aplicació del pensament computacional. Per saber-ne més ves a l’enllaç!

“La Escuela Àngela Roca de Viladecans se convierte en referente de innovación.

El trabajo constante de la Escuela Àngela Roca de Viladecans para acercar la tecnología a las aulas ha permitido a este centro educativo formar parte del programa ‘Tecnologies Digitals per a l’Aprenentatge’ de la Generalitat.” elPeriódico

L’Escola Àngela Roca participa a la primera edició de RobiBaix que neix amb la intenció de visibilitzar i connectar experiències que tenen com a punt comú el llenguatge de programació i la robòtica educativa al servei de l’aprenentatge. A la Mostra i de la mà dels propis alumnes, vam conèixer materials variats i projectes desenvolupats a Educació Infantil, Primària, Secundària i Batxillerat. I als tallers vam tenir la possibilitat d’enfrontar-nos a petits reptes i fer un tastet d’algunes activitats i propostes que han dut a terme a l’aula els docents que els dirigeixen.

L’escola Àngela Roca va presentar la seva experiència  en les comunicacions de la Jornada de programació i robòtica educativa i impressió 3D de Figueres. Aquesta experiència, que es va iniciar com una prova pilot a partir d’una formació organitzada conjuntament entre el CRP i l’Ajuntament de Viladecans, ha acabat sent un projecte de centre.L’activitat es va dur a terme a la classe de matemàtiques fent servir una metodologia de tutoria entre iguals amb parelles d’edat creuada entre alumnat de 4t i  6è de primària. El projecte consisteix en reviure un Frankenstein de paper mitjançant un codi d’scratch i un robot que incorpora un sensor que activa un mecanisme en rebre més llum de la programada.

L’Escola aposta per la programació i la robòtica com un referent més per treballar, amb tots els alumnes des d’I3 fins a 6è, el raonament lògic i el codi de programació com a llenguatge. Ens formem al Citilab de Cornellà des d’on ens acompanyaran en el desenvolupament d’aquest projecte encetat com a prova pilot el curs anterior.

L’escola Àngela Roca ha decidit apostar fort per la robòtica educativa. Aquest projecte de centre sorgeix de la formació en programació i robòtica que es va fer per a professors i que es va organitzar conjuntament entre el CRP i l’Ajuntament de Viladecans. En aquesta formació van participar la directora i la cap d’estudis de l’escola, que ara l’han portat a l’aula com a prova pilot.