Infantil

CENTRES D’INTERÈS I PROJECTES

L’infant aprèn i es relaciona amb el seu entorn proper de forma global, tot establint connexions entre els diversos àmbits de coneixement. L’educació dirigida a l’etapa d’educació infantil ha d’estar connectada a la realitat dels nens i de les nenes i a la seva forma d’aprendre. A l’escola donem molta importància al fet de no segmentar l’aprenentatge fomentant experiències:
● Globalitzades
● Significatives
● Funcionals
● Basades en els seus interessos i necessitats
● Respectant el ritmes evolutius
● Afavorint la presa de decisions i la capacitat d’aprendre a aprendre
● Donant l’acompanyament educatiu en el procés
Aquestes experiències a la nostra escola estan basades en el joc, l’experimentació i el moviment dins d’un enfoc de respecte i col·laboració.
Mitjançant els centres d’interès i projectes de l’escola els infants van construint el seus esquemes de coneixement de forma motivadora, activa, essent ells mateixos el protagonistes del procés d’aprenentatge amb l’orientació i l’acompanyament dels mestres, que en tot moment estan al seu costat perquè assoleixin les competències de l’etapa.
El fet de no tenir llibres flexibilitza l’aprenentatge i afavoreix aconseguir els objectius a través d’allò que més interessa a l’infant: les fulles de la tardor, els colors de l’hivern, el nom de la classe, l’hort de l’escola, els animals del seu entorn, els companys/es del grup…

 

EL PATI
A la nostra escola adoptem un enfocament pedagògic actual sobre les zones d’exterior.
Considerem el pati com un espai educatiu més, com a un lloc amb diverses zones estimuladors de la necessitat de jugar i desenvolupar les funcions motrius, cognitives i socials dels infants.
El pati d’Educació infantil no és només un lloc pensat exclusivament per al joc i l’esbarjo, sinó que esdevé en ocasions una extensió de l’aula, sent aquest un recurs més per als processos d’ensenyament i aprenentatge.
La cabana, el sorral, la zona de joc simbòlic (cuineta), les caixes de fusta, les taules de transvasaments, els troncs, el xilòfon, els instruments, … fan que el nostre pati esdevingui un espai harmònic i saludable dins de l’escola, amb presència d’espais naturals i on s’hi pot dur a terme una educació integral i el creixement personal dels infants. Un pati ple de possibilitats d’aprenentatges tot afavorint les relacions positives entre els infants. El mobiliari, el material i la distribució d’elements naturals permeten als infants explorar, experimentar, aprendre, establir relacions amb els altres, socialitzar-se i gaudir.

EXPERIMENTACIÓ
Des d’Educació infantil fins a la primària, els/les alumnes exploren de forma innata per  descobrir més sobre el seu entorn.
La realització de l’experimentació a l’escola en grups reduïts possibilita que tots els infants participin, facin hipòtesis, es preguntin el perquè dels fenòmens que ens envolten i observin les relacions de causa-efecte que es produeixen en l’entorn, de forma activa i participativa.
A l’Educació Infantil fem l’experimentació a través de materials sensorials que estimulen els seus sentits com ara, taules de llum, llanternes, elements de l’entorn natural (pinyes, fulles, pals, sorra de la platja, pedres, petxines llegums), plantes aromàtiques, banlances, tubs, rampes, lupes, etc.
L’experimentació pretén trobar respostes i fer grans descobertes en una primera aproximació al raonament científic amb una metodologia d’assaig error.
Els objectius que ens marquem al respecte són:
● Potenciar el llenguatge oral, el lèxic i espontaneïtat en la parla.
● Afavorir el treball col·laboratiu
● Desenvolupar els hàbits socials i de convivència: compartir espais, jocs, joguines,
posar-se d’acord els uns amb els altres, establir normes de comportament i de joc…
● Aprendre dels companys/es, no només de l’adult.
● Oferir als infants un espai de joc on poder investigar, observar, manipular, fer
hipòtesis, treure conclusions…
● Expressar els seus sentiments, emocions i sensacions.
● Respectar a les persones i els materials.