Pla d’Atenció a la Diversitat (PAD)

El concepte de diversitat el situem dintre del marc que implica l’accés de tots els alumnes al currículum. Per tal d’assolir aquest objectiu, caldrà acceptar les diferències de l’alumnat, és a dir, tenir en compte la seva diversitat.

Entenem la diversitat com la diferència entre les persones pel que fa a uns components personals de personalitat, cognitius, físics, de ritme d’aprenentatge, d’actituds i d’interessos; i també d’aspectes socioeconòmics, culturals, familiars… Aquests components personals no es poden entendre com quelcom aïllat, sinó en interacció amb el medi que envolta a cada individu. Aquestes relacions determinen els components i els resultats de cada infant. A més a més, la forma com l’infant és vist a l’escola pel professorat, companys i, fins i tot, per la família és un altre factor que influeix en la forma de resoldre les dificultats que el nen o la nena presentin.

L’atenció a les necessitats educatives de tot l’alumnat ha de plantejar-se des de la perspectiva global del centre i la participació prioritària de l’alumnat en entorns ordinaris, i ha de formar part de la nostra planificació.

En el marc dels principis generals de l’educació inclusiva, l’atenció als alumnes ha de tenir lloc, sempre que per les seves característiques sigui possible i adequat, en entorns escolars ordinaris, proporcionant-los el suport necessari per possibilitar-los la participació en les activitats generals i els aprenentatges escolars i l’assoliment de les competències bàsiques.

Entenem per atenció a la diversitat :

  • Assumir que les diferències de l’alumnat constitueixen un principi general de l’acció educativa que ha d’entendre la diversitat d’una manera enriquidora per tal que fomenti la tolerància, el respecte i la convivència dintre del marc escolar i aplicable en qualsevol context social i familiar.
  • Conèixer que les diferències individuals tenen el seu origen en la interrelació del nen amb el seu medi social i cultural, ens ajudarà a tenir idees menys estàtiques i deterministes sobre les possibilitats d’aprenentatge dels nostres alumnes i sobre l’efecte compensador que té l’escolarització per a molts nens.
  • Establir unes estratègies generals per tal de que el procés d’ensenyament-aprenentatge s’ajusti a les diferents necessitats educatives de l’alumnat dintre d’un entorn el més ordinari possible.
  • Tenir una actitud inclusiva que ha de travessar i impregnar tots els plantejaments del centre per donar una resposta educativa adient als seus alumnes des de les opcions generals (Documents Generals del Centre), fins a l’actuació i coordinació entre els diferents professionals que intervenen en un grup classe (nivell, cicle, EAP, Serveis i Programes externs).

Els Objectius que inclou el pla són els següents:

  1. Facilitar que l’escola sigui un àmbit inclusiu que permeti a l’alumnat gaudir de les situacions generals i comuns per al desenvolupament de les seves capacitats.
  1. Potenciar les aptituds de l’alumnat per a desenvolupar el caràcter diferenciador de cada persona.
  1. Afavorir relacions equilibrades i constructives entre la comunitat educativa rebutjant qualsevol tipus de discriminació i respectant les diferències individuals donades per situacions socials, culturals, ètniques,…
  1. Planificar propostes educatives diverses d’organització, procediments, metodologia i avaluació, adaptades a les necessitats de tots els alumnes.

El sistema inclusiu empara les pràctiques del Centre per aconseguir el compromís de fer accessible l’aprenentatge i la participació de tot l’alumnat. El Disseny Universal de l’Aprenentatge (DUA) és el nostre marc de referència per a la creació de contextos d’aprenentatge al Centre.

D’acord amb el DUA queda enrere la tasca solitària del mestre, això és impensable perquè les necessitats educatives són tan complexes i nombroses a l’aula que requereixen respostes donades en xarxa dins i, sovint, fora del Centre. A nivell organitzatiu l’Escola disposa de diverses estructures organitzatives per al treball en xarxa tant per aprofundir en l’atenció a l’alumnat com per millorar la formació contextual dels docents. Les xarxes dins del centre són: l’Equip docent, la Comissió d’Atenció a la Diversitat, la Comissió social i Comissió d’absentisme i a nivell territorial són, prioritàriament, els serveis educatius (CRP, EAP, ELIC, CRETDIC, CREDA…)

Les mesures i suports universals que adoptem són la docència compartida, el treball col·laboratiu, , el projecte d’educació emocional i d’educació en valors, la tutoria personalitzada, els grups interactius i la comunitat d’aprenentatge que reclamen la participació i la coresponsabilització de tots els professionals i membres de la comunitat. A nivell metodològic practiquem l’entrenament de l’habilitat expositiva i comunica­tiva (teatre, lectura expressiva, dansa, cant, exposició dels projectes, la tutoria assembleària…) i el treball interdisciplinari (els centres d’interès i el treball per projectes).  Algunes de les mesures considerades com addicionals com per exemple l’Aula d’Acollida són reconvertides, en cas de tenir el recurs, en mesures universals incloent el professional en els grups interactius de llengua catalana on tothom es veu beneficiat i no sols l’alumne nouvingut.

Els Mestres de Suport i Atenció a la Diversitat orienten als docents per proporcionar mesures i suports addicionals que els alumnes necessitin, col·laboren en l’avaluació de les necessitats de suport educatiu dels alumnes, en la planificació d’estratègies pedagògiques eficaces, en la provisió de suport per optimitzar la gestió i el funcionament de l’aula, en la proposta d’adaptacions metodològiques personalitzades, en el treball amb famílies i en xarxes de treball internes i externes i realitzen el seguiment de l’absentisme escolar seguint el protocol del Pla d’Absentisme Escolar.