Audició: Hop periècia

“La veu és l’instrument més bonic però també el més difícil de tocar” (Richard Strauss).

La veu és l’element que suporta el principal mitjà de comunicació humana: el llenguatge.

La nostra veu, tant cantada com parlada, es forma gràcies a l’acció coordinada i inseparable de quasi tot el nostre cos. És el resultat de la vibració de les cordes vocals posades en moviment per l’aire expulsat pels pulmons en passar per la laringe. La veu es forma al nivell de la laringe. Als cartílags de la laringe s’hi fixen les dues cordes vocals. De la llargada de les cordes vocals i de la seva tensió depèn l’altura de la veu.

Les cavitats nasal i bucal fan de caixa de ressonància i donen el timbre a la veu.

El timbre és el so peculiar de cada veu, és el color especial de la nostra veu, allò que la fa diferent de les altres. Totes les cavitats, els conductes ressonadors i les cordes vocals són els que donen el timbre característic de cada veu.

LA VEU POT SER NATURAL:

La veu natural és la que no s’ha format, la veu que no compta amb una col·locació. És la veu parlada, d’àmbit reduït i sovint de tessitura greu o mitja (fa2-mi3). És la veu que trobem a les cançons d’estil Heavy, flamenc, rock, rap.
Exemple de cantant de rock:

Exemple de cantant flamenc:

Exemple de cantant rap:

LA VEU POT SER IMPOSTADA:
La veu impostada és aquella que s’ha format i compta amb una col·locació i anys de pràctica. En l’òpera la veu és impostada, tant les paraules com el so es realitzen mitjançant una col·locació vocal i el recolzament de l’aire amb el diafragma.
A continuació trobareu el vídeo de Freddy Mercury i Montserrat Caballé dues veus d’estils diferents.

CLASSIFICACIÓ DE LES VEUS:
MASCULINES:
FEMENINES:

BLANQUES:

COR MIXT:

EN AQUESTS ANUNCIS PODEU ESCOLTAR ALGUN FRAGMENT D’ÒPERA. SABRIES DIR QUINA VEU LA INTERPRETA???
La dona e mobile. Anunci de pizza.
Casta diva Anunci de perfums
O mio babbino caroAnunci de cafè.
Lascia ch’io pianga Anunci de cotxes

La reina de la nit. Anunci de mobles

Pagliacci Anunci de beguda.

Classificació de les veus
Per tal de conèixer i entendre les característiques dels diferents tipus de veu, us proposem escoltar un fragment de cadascun d’aquests vídeos:

A Hop Peripècia escoltareu un tenor, una soprano i un baríton. Aquestes són algunes de les àries que es canten a l’espectacle:
«I Pagliacci»

«Brindis»