Aquesta setmana començarem l’última UDI del curs anomenada: LES CASES DEL MÓN.
El producte final d’aquesta UDI serà la creació d’un habitatge amb materials diversos. Això sí, per arribar a la producció final caldrà passar abans per un llarg camí d’aprenentatges i vivències significatives i molt enriquidores per la classe dels Rellotges!
En aquesta unitat es tracta que l’alumnat conegui i identifiqui els diferents tipus de cases del món segons la zona del planeta on es troben, i la relació que tenen amb les característiques del clima, els materials de construcció, les formes…
Es tracta d’iniciar a l’alumnat en la interpretació de la Terra i el concepte de paisatge, resultat de l’acció i la interacció de factors naturals i humans. Es dona una visió global de les relacions que s’estableixen entre el medi i el tipus d’habitatges que es construeixen a cada territori. I de manera també global es fa una representació mitjançant el planisferi i el globus terraqüi.
Quan acabi l’UDI l’alumnat ha de ser capaç de:
ÀMBIT LINGÜÍSTIC
- Comprendre tot tipus de missatges orals que es produeixen en activitats d’aula, situacions d’aprenentatge i vida quotidiana, i en diferents suports.
- Llegir correctament el vocabulari propi del tema i conèixer el seu significat.
- Comprendre i extreure la informació necessària de textos escrits i audiovisuals per realitzar les tasques.
- Escriure textos de diferents tipologies i que responguin a diferents situacions (descripcions, croquis de mesures, llistats de materials) a partir de models o de creació pròpia, escrits a mà o amb eines informàtiques.
- Mostrar coneixement de l’ortografia de les paraules més rellevants del tema.
ÀMBIT MATEMÀTIC
- Formular preguntes en situacions conegudes. Comunicar oralment i per escrit coneixements i processos matemàtics duts a terme (càlcul i mesura).
- Identificar, analitzar i descriure objectes i espais amb formes geomètriques tridimensionals (cub, prisma, cilindre i esfera) i planes (triangle, quadrat, rectangle i cercle). Buscar semblances i diferències entre dues figures o cossos.
- Mesurar objectes amb unitats no convencionals (pams, peus, passes…) i convencionals (centímetre i metre) tot utilitzant instruments adequats a cada situació.
- Representar un problema relacionat amb el tema i arribar a una solució.
ÀMBIT DE MEDI
- Observar l’entorn i identificar relacions senzilles entre els elements que en formen part, distingint els elements humanitzats i els naturals: tipus d’habitatges (cabana, iglú, tipi, jaima, casa de fusta, casa de totxanes…)
- Observar i identificar les propietats d’alguns materials i relacionar-les amb els seus usos, en la construcció de cases, fent-se preguntes que permetin obtenir informacions rellevants.
- Utilitzar croquis, així com referents d’orientació espacial per situar-se en l’entorn, localitzar determinats elements i desplaçar-se.
ÀMBIT ARTÍSTIC
- Col·laborar en les tasques del treball en grup, contrastant i valorant les produccions artístiques i explicacions dels altres i les pròpies amb respecte.
- Realitzar murals, dibuixos i la construcció de cases en volum, d’acord amb les propostes fetes.
ÀMBIT VALORS
- Expressar la opinió personal i argumentar-la.
- Participar de forma adequada en les converses col·lectives, respectant les normes d’interacció oral i mostrar interès i respecte quan parlen els altres.
- Resoldre situacions quotidianes vers la reducció, reaprofitament i reciclatge dels materials.
COMPETÈNCIA D’APRENDRE A APRENDRE
- Col·laborar i implicar-se en la realització de les tasques del treball tant individual com de grup.
- Seguir el propi pla de treball.
- Utilitzar suports i materials de consulta disponible amb l’ajuda de la mestra.
- Fer una reflexió final personal del seu pla de treball.
COMPETÈNCIA D’AUTONOMIA I INICIATIVA PERSONAL
- Dur a terme amb constància les tasques planificades.
- Fer aportacions al grup.
COMPETÈNCIA DIGITAL
- Utilitzar autònomament Programes d’activitats relacionats amb tipus de cases del món, formes i cossos geomètrics i situació espacial..
Ostres, una UDI força interessant i enriquidora, segur que aprenen molt d’aquesta manera tan vivencial.
Moltes gràcies per compartir-ho.
Molt interessant! Gràcies per la informació.