La Marieta Joanina de Filo 2014/2015

FES  I TROBARÀS UNA PRESENTACIÓ
El Programa de Filosofia que se segueix al nivell de P-3 i a la resta del Cicle d’Educació Infantil, és el manual de TOT PENSANT. Recursos per a l’educació Infantil de la Irene de Puig i l’Angèlica Sàtiro.

Hem anat aplicant a l’aula algunes de les activitats que figuren al manual, en relació a les habilitats de recerca entorn als apartats d’endevinar, esbrinar, formular hipòtesis i observar.

*COM VAM INICIAR I PRESENTAR EL PROJECTE DE FILOSOFIA A LA CLASSE DE P3:

El primer que es va fer va ser una presentació als alumnes de la mascota, de la marieta Joanina, com a element motivador i dinamitzador de les sessions que la marieta ha anat recopilant a cada viatge que ha fet : així ens ha portat música màgica d’un bosc de fades…una espelma de cera d’abella, perfum de Paris…incens oriental…”
Dins l’horari setmanal, les sessions de filosofia les hem situat aquest curs tots els dilluns de 15:00 a 16:15 hores. Es fan en dues sessions, desdoblant el grup-classe de manera que la meitat dels alumnes fa un altre projecte, el de Ciències 3-6 amb la mestra de suport, i l’altre meitat fa el projecte de Filosofia amb la tutora.

Normalment l’espai de trobada és a la mateixa aula a l’espai que de forma habitual amb els alumnes anomenem “rotllana”.
Cal esmentar que s’han dedicat vàries sessions per habituar l’alumnat en quant a l’agrupament(9-10 alumnes a cada grup), l’espai físic de trobada(asseguts al terra en forma de U), la creació d’un ambient determinat, amb la intenció de conscienciar progressivament a què s’està fent, com i perquè…ens va presentant la marieta Joanina). Aquests elements ens acompanyen al llarg de la sessió, els anem variant per fer-ho més motivador .

La idea és crear un ambient de tranquil·litat i concentració durant la sessió. També procurem que al principi no hi hagi massa llum artificial a l’aula, després al llarg de la sessió si es considera necessari, sobretot per captivar l’atenció dels alumnes, anem
modificant les condicions de l’espai: afluixant el volum de la música, pujant les cortines de la classe o encenent algun fluorescent…

Al llarg de les primeres sessions per tal d’anar presentant les bases del Projecte i fer-lo entenedor als alumnes d’aquestes edats, també hem anat creant les REGLES DE JOC pròpies per poder realitzar aquest tipus de treball a l’aula.

Als alumnes se’ls planteja diferents preguntes entorn a què els semblava necessari perquè poguessin funcionar les sessions i les activitats. Amb orientacions i exemples, alguns alumnes van anar dient la seva idea..van anar fent aportacions. Vam consensuar unes poques regles o normes senzilles a recordar i complir a cadascuna de les sessions de Filosofia.
Així al començament de cada sessió les recordem i demanem als nens que les verbalitzin. Un dia els vam proposar que representessin les diferents accions, els vam fotografiar i aquestes imatges serveixen de referents a l’aula. Evidentment, donada l’edat dels alumnes, sempre amb acompanyament i orientacions, però sempre deixant que els alumnes s’expressin i facin les seves conjetures.

Les NORMES que es van consensuar als dos grups van ser:

1ª SILENCI I ORDRE (abans de començar)
2ª MIREM A QUI PARLA
3ª ESCOLTEM A QUI PARLA
4ª RESPECTEM ( als companys, a la mestra, a les coses que ens envolten, als objectes i materials que fem servir cada sessió) Intentem que recordin que a les sessions de Filosofia PENSEM I PARLEM.

*UTILITZACIÓ DEL MANUAL

Anem fent una lectura individual del manual, l’utilitzem com a guia i com a consulta. Ens està anant bé per orientar-nos i començar aquest curs, imaginem que quan tinguem més experiència ja podrem fer més variants i crearem altres activitats, i segurament tindrem una visió global de tot el que conté. De moment anem provant petites habilitat i propostes aleatòries.

*UTILITZACIÓ D’ALTRES MATERIALS

Hem anat utilitzant material que ja teníem al Cicle, però com un recurs per tal de generar diàleg filosòfic a l’aula. Us detallem alguns que hem fet servir a diferents sessions:

 Per exemple, alguna làmina d’observació: fent descripció del que veuen i fixant-se en algun detall, posant onomatopeies als personatges o elements que apareixen, o imaginant que fan i demanant que ho expliquin.

 També hem utilitzat la PDI per fer alguna activitat de l’apartat Tot Art: Descobrim una obra d’art de Joan Miró(Terra llaurada) mostrant diferents trossets, separats del context.

 També hem utilitzat el conte del Patufet que ja teníem a les classes i les seves titelles, per fer a Filosofia una activitat dintre de les habilitats de recerca, a l’apartat d’observar, en Tot contes, nº 4 :Equivocar històries(variar parts de l’argument del conte)