Els nens i nenes de 3r aquest trimestre ens endinsem en el món del temps a través de l’UDI “El temps passa”.
En aquesta UDI l’alumnat ha de conèixer el món actual des d’una doble perspectiva: del passat cap al present, però també des del present cap al passat. Ha de ser capaç d’explicar el present com a conseqüència de canvis, d’alteracions, de l’evolució de fets, l’evolució tecnològica, de pensament i d’idees. I sobretot ha de poder pensar en els processos que originen els canvis.
Aquí trobareu adjuntats els criteris d’avaluació corresponents a aquesta UDI.
ÀMBIT LINGÜÍSTIC
- Llegir de manera autònoma i mostrar interès pels diferents textos treballats.
- Comprendre textos orals i textos escrits de diferent tipologia per obtenir informació sobre la unitat.
- Utilitzar adequadament paraules clau de la unitat: rellotge digital, busques, agenda, calendari, eix cronològic, línia del temps, arbre genealògic, biografia, moviments de rotació i de translació, estacions, evolució, canvis cíclic, punts de referència, durada, successió …
- Escriure textos, amb ajuda d’un guió, tenint en compte les normes ortogràfiques, la coherència i les pautes de presentació.
- Diferenciar i elaborar oracions en passat, present i futur.
- Identificar les característiques d’una biografia per tal d’escriure’n una.
- Expressar, tant per escrit com per oral, com m’imagino la vida en una altra època de manera clara i ordenada fent servir un vocabulari adequat.
- Participar i argumentar les pròpies opinions, saber contrastar-les amb els altres i escoltar amb respecte.
- Aplicar les normes ortogràfiques desenvolupades: majúscules, signes de puntuació (. ? !), r/rr, c/qu, g/gu, plurals -es, hi ha i hi havia. I les diferencials en castellà com: y, hay, había, ayer, hoy, ch (¿? ¡!)
ÀMBIT MATEMÀTIC
- Fer ús de diferents instruments i eines de mesura i control del temps: rellotge de busques i digital, agenda, horari i calendari.
- Resoldre problemes relacionats amb la unitat a partir d’identificar i analitzar dades.
- Saber identificar i utilitzar els nombres fins a cinc xifres.
- Usar de propietats numèriques per recollir, descriure i interpretar dades.
- Representa de situacions problema mitjançant objectes, gràfics (fletxes), signes matemàtics.
ÀMBIT DEL MEDI NATURAL, SOCIAL I CULTURAL
- Interpretar els canvis que succeeixen a partir del pas del temps a través de diferents fonts històriques: imatges, objectes, dibuixos…
- Plantejar-se interrogants sobre determinats fets i fenòmens, obtenir informació rellevant per mitjà de l’observació sistemàtica directa i indirecta i del recull de dades amb els mitjans i fonts adequats i comunicar els resultats de la recerca oralment, gràficament i per escrit.
- Conèixer conceptes relacionats amb el temps històric.
- Situar fets d’acord al seu ordre cronològic en: un eix cronològic, al calendari anual, a l’agenda, en una seqüència…
- Reconèixer i explicar, recollint dades, les relacions entre alguns factors del medi físic i les formes de vida i activitats humanes.
- Aplicar nocions de canvi i continuïtat a alguns aspectes de la vida quotidiana de les societats humanes i situar alguns fets històrics rellevants, d’acord amb els criteris de successió i duració temporals.
- Identificar alguns canvis que han suposat una evolució.
- Relacionar algun fet del present amb fets del passat per formular una conclusió senzilla i/o per fer prediccions del futur.
ÀMBIT ARTÍSTIC
- Observar i analitzar imatges relacionades amb el pas del temps.
- Crear composicions visuals (imatges i volum) senzilles que representin idees relacionades amb el pas del temps, utilitzant materials diversos.
COMPETÈNCIA DIGITAL
- Usar els dispositius (tauleta i ordinador), utilitzant-ne les funcionalitats bàsiques per poder-hi treballar.
- Planificar les cerques en línia amb l’ús de paraules clau.
- Identificar i seleccionar la informació rellevant i fiable de les cerques realitzades.
- Elaborar algun document de text.
COMPETÈNCIA PERSONAL, SOCIAL I D’APRENDRE A APRENDRE
- Identificar els propis coneixements i habilitats, i els que li cal adquirir respecte a un objectiu a aconseguir.
- Organitzar el propi entorn d’aprenentatge (espai, material…).
- Expressar i escoltar les idees, criteris, propostes i dubtes.
- Mostrar desig i satisfacció per continuar aprenent.
- Mostrar respecte i responsabilitat en el treball cooperatiu
AUTONOMIA I INICIATIVA PERSONAL
- Proposar-se fites assolibles.
- Dur a terme amb constància i diligència les diferents tasques planificades.
- Complir els terminis fixats.