Escola per la Sostenibilitat

La finalitat del projecte de sostenibilitat és la d’incorporar en el nostre projecte educatiu els principis, els objectius i les actuacions que promoguin els aprenentatges necessaris per a l’assoliment de les competències bàsiques de l’educació ambiental i de la sostenibilitat.

Fa anys que el Departament d’Educació conjuntament amb el de Territori i Sostenibilitat van posar en marxa el Programa Escoles Verdes com a un programa específic d’educació ambiental, del qual la nostra escola en forma part oficialment des de l’any  2016 , tot i que sempre ha estat una escola respectuosa amb el medi que l’envolta.

Com a centre que forma part de la Xarxa d’Escoles Verdes cada curs un grup de mestres participa en un seminari territorial d’equips de centre, atès que és una eina bàsica per a la formació, dinamització i seguiment dels centres que participen en el Programa Escoles Verdes. Podreu informar-vos amb més profunditat del treball d’aquesta xarxa al blog http://escolesverdesbarcelonacomarques.ning.com

Aquest equip de mestres conjuntament amb els delegats verds de l’escola conformen la Comissió de Sostenibilitat. Els delegats verds són un grup d’alumnes de 1r a 6è escollits pels seus companys per representar-los, fent d’enllaç entre la comissió i el grup-classe. Entre les seves tasques trobem la d’ajudar als seus companys en l’assoliment de les bones pràctiques establertes dins i fora de l’aula; assistir a les reunions programades; portar a terme totes les accions acordades; fer auditories del seguiment de les bones pràctiques establertes i participar en la trobada anual de delegats verds del Baix Llobregat. Tots els membres de la Comissió es reuneixen com a mínim un cop al mes amb l’objectiu d’implantar i fer seguiment dels plans d’acció anuals de millora que supervisa l’organització d’Escoles Verdes.

A més a més al llarg del curs portem a terme altres activitats complementàries que desenvolupen la consciència  ambiental del nostre alumnat i els ajuda a prendre els valors necessaris per a respectar el medi que els envolta. Entre d’altres es troben:

• Missió Apilo o recollida de piles usades. Quan estan esgotades, aquestes substàncies químiques i materials poden fer malbé el medi ambient. Si les reciclem, el protegirem i també estalviarem molts recursos. Més informació sobre el programa al web: http://www.apilo.cat/a-lescola/
  • Recollida d’oli usat. Es tracta de recollir oli usat de la cuina amb l’objectiu d’evitar la contaminació de les aigües (1 litre d’oli contamina 10.000 litres d’aigua); educar en el respecte al medi ambient i col·laborar en la creació de nous llocs de treball en empreses socials.  La recollida es fa mitjançant una ampolla que anomenem “Claki” i que portem a l’escola cada divendres a l’hora d’entrada del matí. Els alumnes encarregats de rebre l’oli enregistren la quantitat que portem, tant alumnes com a mestres, i ens faciliten una ampolla buida. Tota la informació enregistrada s’analitza posteriorment amb l’alumnat a classe.
  • Recollida de roba usada. El nostre objectiu és el de contribuir a la reducció de la desigualtat i la pobresa infantil al nostre entorn. Al mateix temps reutilitzem o donem un segon ús a materials que ja no fem servir.
  • Bicicletada. Amb aquesta activitat anual i que es porta a terme al cicle superior pretenem promoure l’ús de la bicicleta com a mitjà de transport alternatiu, sostenible i saludable.
  • L’hort. És un projecte que forma part de l’educació ambiental de l’escola promovent el consum responsable, poc depenent i de proximitat. Podeu seguir les activitats que desenvolupem al llarg del curs a través de l’enllaç del projecte https://agora.xtec.cat/ceip-lesroquesblaves/categoria/projectes/hort-plantes/