DISSENYEM, COMPARTIM ,PROTOTIPEM I PROGRAMEM UNA CIUTAT INTEL·LIGENT

El futur de les ciutats no es pot entendre sense la implicació de la ciutadania i la generació d’ecosistemes d’innovació on pugui desenvolupar processos d’aprenentatge i participació activa.

Durant un trimestre els alumnes de sisè de l’escola espai-3 realitza un procés guiat i complet de creativitat aplicada a la construcció d’una smart city, on l’alumnat identifica els problemes de la seva ciutat, idea solucions, i aprèn metodologies de disseny mitjançant la metodologia Design Thinking i seguint processos Learning by doing per després avaluar i presentar els resultats.

 

El projecte Dissenyem, compartim,prototipem i programem una ciutat intel·ligent és proposat  segons el resultat de l’anàlisi i la detecció de les necessitats del centre recollint les millores i propostes incorporades al pla anual per al curs de sisè de primària després d’haver portat a terme  altres projectes relacionats amb la programació i la robòtica en cursos anteriors com per exemple la creació d’un assistent d’alimentació saludable  amb I.A publicat a l’Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado (INTEF) publicat al següent enllaç aquest alumnat durant el curs anterior i haver programat amb la placa micro:bit i l’entorn make code  a classe involucrant així a l’alumnat en la recerca de solucions i  incorporant noves fites formatives detectades a fi d’assolir els objectius establerts en el Projecte Educatiu de Centre (PEC) i el ODS (objectius de desenvolupament sostenible

 

El procés seguit amb la identificació de problemes i la seva conversió en reptes, així com la seva selecció sota criteris de rellevància, eficàcia i viabilitat han contribuït  a desenvolupar i aplicar el pensament cientificotècnic.

 

Gràcies a aquesta interpretació és possible idear projectes amb alt grau de creativitat i qualitat, que evidencien el seu interès per un món més tecnològic però més sostenible.

 

Entre ells destaquen la creació d’edificis intel·ligents amb mobiliari urbà intel·ligent, alimentats amb energia proporcionada per panells solars, que ofereixen accés a internet i incorporen una pantalla tàctil amb informació d’interès com la temperatura i la humitat i un sistema de captura d’energia solar que permetria generar un flux calorífic o fred  com a calefacció o climatització per al seu ús en dies de temperatures baixes o altes, estenedors automàtics que recullen la roba en cas de pluja i diferents elements de protecció i seguretat addicionals.

La proposta inclou la implementació d’un sistema de sensors a tots els carrers, indicant mitjançant una app la disponibilitat d’aparcament lliure per aconseguir estalvi d’energia, contaminació ambiental i  una gestió més eficaç i econòmica dels vehicles particulars per descomptat elèctrics i amb sensors d’evitació de xoc.

 

Un altre projecte destacat ha estat el sistema de contenidors i col·lectors d’escombraries intel·ligents, de manera que, gràcies a la col·locació d’un sensor a la boca del contenidor, aquest només s’obre si el sensor identifica que el tipus de residu a dipositar es correspon amb el contenidor adequat i sota cap concepte s’ha de tocar amb la ma o el peu.

 

Finalment, l’alumnat proposa, dissenya, crea i programa el desenvolupament d’un sistema de detecció d’humitat i reg automàtic que evita el malbaratament de l’aigua i el seu us responsable i sostenible així com un detector de contaminació acústica i un conjunt de sensors destinat a protegir els espais naturals dins de la ciutat.

Com a finalització del procés, es treballen els aspectes clau de la presentació de projectes mitjançant l’elevator pitch, que persegueix el desenvolupament de capacitats de sintetització i presentació ajudant a l’alumnat a transmetre la idea i els aspectes més importants del projecte.

La presentació del projecte tindrà lloc a exposició sobre Les Ciències Bàsiques cap a un Desenvolupament Sostenible a tot el món coordinats per la secretaria de l´Any Internacional de les Ciències Bàsiques per al Desenvolupament Sostenible dintre del marc de Les Escoles Associades de la UNESCO i la XEAUC, pla que va néixer el 1953, amb l’objectiu de fomentar la cooperació i la pau internacionals a través de l’educació escolar. L’objectiu és compartir a tot arreu on la ciència contribueix a la consecució dels ODS.
Tots o part d’aquests esdeveniments es transmetran en directe per Internet, i després
es publicaran en línia en diversos idiomes, perquè l’Any Internacional pugui estimular la reflexió i inspirar l’acció a tot el món.

 

A més a més, la maqueta amb els projectes desenvolupats pels diversos grups de treball s’ha presentat també a la jornada de programació i robòtica al Citilab de Cornellà de Llobregat dedicada a l’intercanvi d’experiències didàctiques on s’empren entorns de programació i de robòtica educatives al que assisteix un gran nombre de persones, inclosa la comunitat educativa i familiar de l’entorn del l’alumnat.

 

Finalment, es pretén també que el projecte sigui publicat a La Revista Catalana de Pedagogia, que és una publicació amb caràcter anual que edita la Societat Catalana de Pedagogia, filial de l’Institut d’Estudis Catalans, i que aplega un conjunt d’articles de temàtica educativa resultat d’investigacions, recerques, experiències i reflexions. Cada número tracta un tema monogràfic, a banda de les seccions fixes i dels comentaris bibliogràfics.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>