EDC ESCOLA ESPAI-3

INTRODUCCIÓ

L’Escola Espai-3 es troba al Carrer Marie Curie, s/n, a Sant Joan Despí (Baix Llobregat). Depèn del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

L’escola està situada en un barri bàsicament industrial on no hi ha edificis ni cases de vivendes. Així i tot, es troba a l’abast de tots els barris del municipi: Barri Centre-Casc Antic, Les Planes, Pla del Vent, Torreblanca, TV3 i Eixample.

La construcció de l’Escola Espai-3 fou fruit de les reivindicacions populars per acabar amb les aules habilitades en diferents barris: Can Tusquets, Carrer València, etc. Finalment, va començar el seu funcionament el curs 1985-86.
L’escola, juntament amb l’IES Salvador i Pedrol i l’IES Ferrer i Guàrdia, forma una zona educativa que posteriorment s’ha completat amb la construcció del Poliesportiu Municipal Francesc Calvet.

L’escola Espai 3, és un centre d’Educació INF i PRI que compta amb dues línies educatives (grups classe) de cada nivell. Total, 18 unitats de classe. Té un total de 406 alumnes d’infantil i primària, 30 mestres, 1 vetlladora, 1 auxiliar d’Educació Especial i una tècnica d’Educació Infantil.

El nivell sociocultural de l’alumnat del centre, tal com figura al PEC és mitjà-alt. Les famílies busquen un Projecte Educatiu i es mouen en funció d’aquest i no de la proximitat.

Tot l’alumnat del centre disposa de facilitats de connexió i dispositius a casa i puntualment l’equipament digital del centre es deixa en servei de préstec per acabar alguna tasca escolar. D’ençà que el centre disposa d’equips MIFIS, aquests no hi ha hagut necessitat fer-ne ús ni en la pandèmia ni actualment.

INFRAESTRUCTURA

En el PEC del centre es detallen les dades de contextualització generals de l’escola. Pel que fa als aspectes sobre tecnologia digital, cal tenir en compte que l’Escola Espai-3 és un espai obert, connectat amb l’entorn i amb la realitat i que participa des de fa sis anys a diferents projectes d’innovació pedagògica, entre ells el Competec corresponent a la convocatòria de Centres Digitals que va concloure a l’octubre del curs 2019-20 i el Mobil act corresponent a la convocatòria del programa Mòbils.edu amb data de finalització el curs 2021-22.

Tota la comunitat educativa del centre treballa des d’aleshores ampliant la connexió entre els espais educatius i el món real digital transformant i adaptant metodologies i escenaris, dissenyant propostes educatives flexibles i inclusives, sense renunciar al seguiment personalitzat i al feedback de qualitat que és necessari al llarg de tot procés d’ensenyament aprenentatge.

Cada família, alumne/a i mestre del centre disposa d’un usuari de centre amb domini espai3.cat que el permet tenir serveis com són el correu electrònic, emmagatzematge al núvol, un entorn virtual personal d’aprenentatge i una via de comunicació directa, segura i àgil amb l’escola. Serveis que ens ofereix Google Workspace.

El centre compta amb la transformació LAN/WIFI portada a terme pel departament d’educació dins del marc del projecte d’acceleració digital amb data de l’01-09-2020 per assegurar la màxima cobertura i mestres i alumnes de 6è i 5è han rebut ordinadors i chromebooks en cessió durant el curs 2021-22.

D’altra banda tots els/les alumnes del centre tenen a la seva disposició Ipads, tauletes Lenovo i Netbooks de l’escola amb accés personalitzat a diferents entorns virtuals d’aprenentatge: Classroom, Aula, Innovamat…
Des del curs 2021-22 el centre aposta pel model 1×1. Cada alumne a partir de 4t curs de primària pot disposar d’un Ipad de propietat que porta cada dia al centre. Tot l’alumnat de 5è i 6è disposa d’equips del Desplegament i l’alumnat de 4t disposa d’equips de dotació de centre.

La motivació que mou al centre en aquest sentit es fonamenta en tres pilars de perspectiva ideològica palesa en la naturalesa del claustre per unanimitat:

Des de la perspectiva de l’alumnat:
La ferma convicció que la competència digital és una de les competències clau actualment.

Des de la perspectiva dels espais d’aprenentatge
Enfrontar-nos al repte d’entendre i creure que hem d’obrir les aules al món als nous temps i a les noves necessitats educatives sabent que els dispositius mòbils són un objecte educatiu i una eina fonamental per a l’educació.

Des de la perspectiva socioeducativa
Ser coneixedors de l’impacte de les xarxes socials en el món socioeducatiu i de la importància d’educar en un món connectat amb nous reptes i noves responsabilitats com és l’aprenentatge mòbil.

Espais físics digitals del centre: S’ha habilitat i començat a fer servir un espai estable de ràdio educativa, una sala polivalent de creació audiovisual i s’està en procés de creació d’un espai STEAM maker.

El manteniment de l’equip tècnic està al càrrec de la coordinació digital. Des del curs 22-23 el centre està en conveni de col·laboració amb els estudiants en pràctiques del cicle CFGM d’Informàtica de l’INS Esteve Terradas.

Tot l’equipament digital del centre és consultable al document Gestió d’equipament digital.
El centre fa anys que treballa la digitalització i s’ha creat un seguit de documentació consultable en aquest espai:

Política d’us dels dispositius mòbils i equipaments digitals del centre
RUARDI (Reglament de l’Alumnat per l’Us Adequat de Recursos Digitals)
Acord de l’ús de la plataforma EVA i del Classroom
Gestió d’equipament digital.
Infraestructura de xarxa i connectivitat
Protocol de servei tècnic

Pràctiques del centre d’ús i aplicació de la tecnologia

La incorporació dels Ipads a les aules de l’escola, és un projecte que es va engegar el curs 2016-17 amb la intenció d’incloure aquests dispositius al dia a dia de les aules, seguint la línia d’innovació de metodològica del centre. A més a més de la dotació en Ipads, de la nova infraestructura wifi a tot el centre i de la formació al professorat, el projecte també inclou el seguiment i acompanyament en elaboració de projectes i una proposta d’activitats per compartir amb les famílies en un futur.
Com ho està treballant l’escola? Desenvolupament de la competència digital de l’alumnat
A educació infantil s’han introduït principalment continguts pedagògics aplicats al joc, com són la numeració, el raonament lògic, puzzles i quadres de doble entrada animats entre altres.
A Cicle inicial i mitjà principalment fan servir aplicacions per treballar el càlcul matemàtic ràpid així com recursos per treballar la creativitat i la lectura.
A Cicle superior els Ipads són emprats per complementar gairebé totes les àrees de l’aprenentatge proporcionant un valor afegit en poder treballar per projectes interdisciplinaris amb una major autonomia, motivació i interès.
Tot el desplegament dels usos digitals a l’etapa d’INF i PRI és consultable a l’espai NODES EDC de l’Escola Espai 3 > Cultura Digital >Competència Digital de l’Alumnat.
Una de les pràctiques destacades de l’escola també és l’aprenentatge i treball del pensament computacional i la robòtica amb el nostre alumnat des d’I3 fins a sisè. Es treballa integrada en els projectes de centre. El dia d’avui es manté la sessió de robòtica setmanal tots els cursos amb la intenció que acabi integrada a les diferents activitats d’aula. El centre té creada una programació transversal de robòtica i pensament computacional tant de l’etapa d’INF com PRI.

Procés d’elaboració

El centre disposa d’una comissió d’estratègia digital de centre, formada per 3 membres que volen donar la representació a totes les comunitats que integra el centre, així com dos membres de l’equip directiu. Per dur a terme EDC aquesta comissió es reuneix periòdicament cada setmana. Totes les decisions preses en el si de la comissió són transmeses al claustre, per considerar i recollir els diferents punts de vista, implicant a la resta de claustre, que no són el grup impulsor. Per finalitzar, la via de participació de la comunitat educativa és mitjançant el Consell Escolar on es troben representades tots els estaments del centre.

 

Integració de l’Estratègia Digital de Centre al Projecte Educatiu del Centre

L’Estratègia digital de centre s’ha realitzat després d’una diagnosi tenint en compte: la visió del centre en l’àmbit digital, els objectius del PEC i del PDC, sense perdre de vista els objectius del PEDC. La comissió digital ha fet una selecció d’objectius prioritaris per avançar i millorar la competència digital. Per cada objectiu plantejat, s’han dissenyat activitats que permeten el seu assoliment amb els seus corresponents indicadors d’impacte. Com l’EDC és a mitjà termini (3 anys),es farà un seguiment per cursos mitjançant la Programació General Anual (PGA) i la memòria anual.