COLÒNIES CICLE SUPERIOR

Aquest curs els alumnes de cicle superior hem anat al camp d’aprenentatge de Juneda a treballar LA GRANJA.

Quan diem treballar volem dir que cada dia havíem de fer un conjunt d’activitats, que duraven tot el matí o bé tota la tarda, i estaven dividides en 5 grans tallers. Us els expliquem:

TALLER DEL PA: en aquest taller vam realitzar tots els processos per a fer pa. Posar la llenya al forn, pesar la farina, aprendre tipus de cereals, pastar la massa, afegir-hi el llevat, amassar per tal que el pa quedi ben esponjós i bo…i coure’l. El pa resultant era el que ens vam menjar a tots els àpats.

TALLER DE LES ABELLES: vam conèixer el món de les abelles, vam fer un tast de diverses mels, vam gravar amb cera els ruscos que s’utilitzen, i , per suposat, ens vam vestir d’apicultors i van anar a observar ruscos d’abelles.

TALLER DEL MENJAR: aquí vam elaborar butifarres, pizzes, i productes derivats de la llet, com el iogurt, que van ser el nostre menjar de tota l’estada…. i ben bo que ens va quedar!!!

TALLER DE CUIDAR ANIMALS DE GRANJA: primer de tot, al matí i a la tarda, anàvem a la sala de munyir les vaques, i observàvem el procés d’extreure la llet. També ajudàvem a cuidar els mugrons de les vaques amb les mans i ens van ensenyar a munyir manualment. Després, havíem de recollir les restes del menjar que havíem fet, per anar a posar-les al compostador. Posteriorment, ens posàvem unes botes d’aigua… per anar a netejar els excrements de les vaques, que en fan molts!!!

Quan ja havíem acabar de netejar… a buscar amb un carretó el menjar dels animals i donar-los-hi! Donar menjar a les vaques, cavalls, conills, ovelles, cabres… alguns grups van sortir a pasturar ovelles… i se’ls van escapar!!! van tenir feina per recollir el ramat!!

Per acabar, sessió de recollida d’ous de les gallines (havíem de menjar truita ) i descobrir si havia nascut cap pollet dels que estaven a l’incubadora. Alguns grups van estar de sort i en van veure sortir amb vida, altres els van trobar morts.

TALLER DE PAISATGE: una sortida amb bicicleta, per anar a visitar el museu d’història de Juneda, i descobrir el canal d’aigua que passa pel costat del poble. Allà vam anar a una bassa, a descobrir els animals microscòpics que hi habiten, i ens van explicar aspectes del paisatge natural de la zona.

… EN FI, UN MUNT D’ACTIVITATS, UN MUNT D’EXPERIÈNCIES PER APRENDRE DE L’ENTORN, DE LA NATURA, I DE TASQUES BÀSIQUES QUE FAN ELS HOMES, COM EL TREBALL A LA GRANJA.

Ah!, i abans de començar les activitats de la Granja -escola de Juneda, també vam visitar la  Ciutadella Ibèrica d’Arbeca!!. Molt interessant per a conèixer aquesta cultura mil·lenària.

El resum de les nostres experiències en aquesta pel·lícula.