L’Educació Secundària Obligatòria (ESO) és una etapa educativa que s’estén al llarg de quatre cursos acadèmics una vegada finalitzada l’Educació Primària. Es divideix en:
Primer Cicle
Segon Cicle
La finalitat de l’Educació Secundària Obligatòria és que l’alumnat adquireixi els elements bàsics de la cultura, especialment pel que fa a qüestions científic- tecnològiques, humanístiques, artístiques o motrius; desenvolupi i consolidi hàbits d’estudi i de treball i hàbits de vida saludables que li preparin per a la seva promoció a estudis posteriors i per a la inserció laboral.
Així mateix, aquesta etapa educativa pretén formar als estudiants per a l’exercici dels drets i obligacions que com a ciutadans i ciutadanes els corresponen.
Entre els objectius d’etapa, l’ESO contribueix a l’enfortiment de les capacitats afectives, rebutjant la violència, els prejudicis i les actituds sexistes. Per contra, promou la igualtat d’oportunitats i drets entre homes i dones, el respecte envers les diferències, la cooperació i la solidaritat.
Potencia el sentit crític i les competències tecnològiques a través de l’ús de fonts d’informació; promou l’esperit emprenedor, la iniciativa personal, la presa de decisions, l’assumpció de responsabilitats i la capacitat per a aprendre a aprendre, així com un ús correcte de la llengua catalana i la llengua castellana.
L’ESO també contempla entre els seus principis pedagògics l’aprenentatge de les llengües estrangeres, el treball per projectes i la resolució col·laborativa de problemes. I l’expressió i comprensió oral i escrita, la creativitat, l’educació emocional, l’educació per a la sostenibilitat, l’educació per a la salut o la igualtat de gènere, es treballen de manera transversal en totes les matèries.
Igualment, l’atenció a la diversitat, la tutoria, l’orientació educativa i professional, es consideren elements fonamentals al llarg de l’etapa.
En Catalunya, els elements vectors o elements transversals de les propostes curriculars al centre i aula són:
-
- Aprenentatges competencials
- Perspectiva de gènere
- Universalitat del currículum
- Qualitat de l’educació de les llengües
- Ciutadania democràtica i consciència global
- Benestar emocional
Finalment, per a superar l’etapa resulta imprescindible l’adquisició de les competències clau, que constitueixen la fi última de l’ensenyament obligatori i garanteixen el ple desenvolupament personal, social i professional de l’alumnat.
Les competències clau són:
-
- Competència en comunicació lingüística
- Competència plurilingüe
- Competència matemàtica i en ciència, tecnologia i enginyeria
- Competència digital
- Competència personal, social i d’aprendre a aprendre
- Competència ciutadana
- Competència emprenedora
- Competència en consciència i expressió culturals
Aquestes competències que comencen a desenvolupar-se a l’Educació Infantil fins al Batxillerat segons les directrius de la Unió Europea es concreten en les competències específiques i en els sabers bàsics (continguts) que el professorat fa servir per a dissenyar les seves programacions didàctiques, prenent com a forma situacions d’aprenentatge o projectes globalitzadors…, que resultin atractius i motivadors per als estudiants.