Projecte educatiu

La finalitat de l’educació a l’escola Castell d’Òdena és formar petits ciutadans que coneguin, estimin, respectin i participin activament amb el seu poble: Òdena.

Pretenem formar petits ciutadans sabedors i responsables del seu entorn, perquè és el lloc on han nascut, hi habiten, hi conviuen: és el lloc on formen les seves arrels, arrels que, en un futur, seran la base d’una ciutadania adulta preocupada pel lloc on viuen: l’entorn, els altres, el coneixement, les institucions, l’economia, la seva situació i col·laboració en el món global. Entenem Òdena no com a poble aïllat, sinó com a context-concepte, a partir del qual es formen múltiples relacions i connexions, des de nivells molt concrets, petits, fins a nivells globals i amplis.

Considerem que les principals vies de relació i connexió amb el món són:

• Òdena i l’entorn natural: considerem bàsic treballar l’entorn proper a través de l’estudi de camp, directament en contacte amb la natura i amb els éssers vius que la formen.
  • Òdena i la història: considerem bàsic treballar la història a partir del seu poble, per després generalitzar a altres llocs. Ens autodefinim com a escola catalana, per la qual cosa, l’estudi dels símbols propis de la cultura catalana és bàsic que es coneguin.
  • Òdena i la ciutadania : considerem bàsic treballar l’educació en el respecte als altres, coneixent, debatent i respectant els drets i deures dels infants; el respecte per les institucions democràtiques, el seu coneixement i funcionament, i l’inici a la participació activa en aquestes; el coneixement d’altres cultures : tot amb la finalitat de formar futurs ciutadans crítics amb les seves institucions i preparats per a participar i millorar el seu poble i entorn.
  • Òdena i els llenguatges: l’aprenentatge dels diversos llenguatges és fonamental. Els llenguatges audiovisuals i tecnològics formen part de qualsevol activitat educativa. Tots els llenguatges han de servir com a vehicle de comunicació, han de tenir una finalitat i ser eines pràctiques.
  • Òdena i la salut: considerem bàsic l’aprenentatge de la correcta alimentació, valorant la dieta mediterrània, ja que és la més ecològica i forma part de l’entorn d’Òdena. L’exercici físic i l’esport els consideren fonamentals per al correcte desenvolupament del cos en creixement així com els hàbits relacionats amb la salut visual, auditiva, dental, mental i el coneixement de les vacunes que els posen. En la mesura del possible, s’intentarà que les classes d’educació física, començant pels nivells superiors, es realitzin en llengua anglesa.
  • Òdena i els serveis: conèixer els serveis que ofereix el poble, i a partir d’ells fer l’extrapolació a altres aspectes i altres llocs més generals. Es tracta de conèixer les possibilitats de desenvolupament que ofereix el poble.
  • Òdena i el món: entendre que el poble no és un lloc aïllat, sinó que forma part del món global, encara que cal conèixer-lo detingudament per tal de defensar-lo i estimar-lo: ningú ho farà millor que els propis habitants.

Aquest Projecte Educatiu va ser aprovat pel Consell Escolar en data 7 d’octubre de 2019, quan només érem escola i ofertàvem les etapes d’educació infantil i primària.

Actualment estem treballant en aquest document per adaptar-lo a la nova situació d’Institut Escola. Per fer-ho, el claustre està immers en el Programa d’Innovació Pedagògica PACTE (2021-2024)