TERCER DIA A TARRAGONA

Aquest matí ja ens ha costat una mica més llevar-nos. Ens esperava un dia carregat d’activitats: la muralla de Tarragona, l’amfiteatre i activitats relacionades amb el petroli.

Amb el Marc hem après moltíssimes coses i les que més ens han agradat són els mites!

  • L’amfiteatre m’ha agradat molt!. ( Berta )
  • Els romans es defensaven molt bé. Els hi devia costar molt portar aquelles pedres ! ( Max C. )
  • Tàrraco, el camp d’aprenentatge més xulo !. ( Andreu P. )
  • Tal qual. ( Kidist )
  • Avui he pagat als jocs romans de l’amfiteatre. ( Biel )
  • La muralla i la explicació han estat de ” te lo petas “. ( Roc )
  • Les muralles de Tàrraco, de les més grans ! Increible ! ( Judith )
  • M’ha agradat la història de la ciutat de Tàrraco. ( Marc )
  • Nois i noies, m’ha encantat compartir aquests dies amb tots vosaltres. ( Teresa )
  • Han estat tres dies intensos d’aprenentatge, de convivència i sobretot de passar-nos-ho molt bé ( Ramon )

Ara una mica de festeta i … fins demà !

 

SEGON DIA A TARRAGONA

Amb les galtes ben vemelletes de tot un dia intens a la ciutat de Tarragona us podem explicar:

  • He pujat a una barca i he tocat un tauró dissecat.  ( Abril )
  • Aquest matí he anat a la infermeria perquè tenia mal de coll, una infermera molt simpàtica m’ha donat dues xeringues de xarop. Ara estic genial!. Hem  anat al circ i hem vist un sarcòfag on hi havia una llegenda dibuixada: La llegenda d’Hipòlit ” i hem simulat una cursa de cavalls. ( Aran )
  • M’he banyat a la platja, al principi, l’aigua estava molt freda però després ja m’he acostumat. ( Awka )
  • Hem anat al museu del port i he tocat un tauró dissecat, hem fet una ruta amb vaixell i hem vist les mercaderies. El que més m’ha agradat ha estat banyar-me al mar!. ( Aurora )
  • Hem fet diferents racons de joc al museu: joc de mercaderies, de ” qui és qui “, lupes binoculars i activitats del mar dins una barca. M’he banyat al mar i l’aigua estava molt freda!. Ah ! i ” me lo peto ! ” ( Max R.)

I per cloure el dia, hem felicitat al Nil que avui fa 12 anys. Ha bufat una espelma virtual !!

Fins demà!

TARRACO ÉS CONQUERIDA PER LA ZER

 

És de nit i ja ha passat el primer dia. Ha passat molt ràpid! Hem celebrat l’aniversari de l’Ares.

D’avui ens quedem amb:

M’ha agradat molt el joc de nit. ( Núria )

M’ho he passat molt bé fent les activitats del camp d’aprenentatge i he après molt. ( Nil )

M’he disfressat de legionari. ( Andreu B )

He fet els 12 anys avui i m’ho he passat molt bé. ( Ares )

He après moltes coses fent les activitats. ( Clàudia )

M’ha agradat fer un mosaic. ( Jana )

M’agrada veure que encara que vinguem de set escoles diferents fem pinya. ( M. Àngels )

UN DIA A CARDONA: ENTRE LA SAL I EL CASTELL

El passat 30 de gener, als alumnes i mestres de la ZER El Solsonès ens esperava un dia intens i ple d’experiències noves a la vila de Cardona.Tots els infants, des dels més petits de tres anys fins als que ja comencen a tenir un peu fora de d’escola, ens vam  encaminar de bon matí cap a Cardona.
Durant el dia tindríem d’ocasió de pujar al castell, de baixar a la Vall Salina o d’entrar a la muntanya de sal, acompanyats dels guies més eixerits i entusiastes que podíem tenir.
Un cel blau amb Sol i unes ganes de conèixer, aprendre i viure tot el què ens proposaven, va fer que aquest dia anés rodat! Els grups de petits, mitjans i grans de la ZER anàvem visitant i coneixent paratges, històries i curiositats, amb diferents temàtiques i en diferents indrets de Cardona.
A dalt al Castell ens vam apropar a la vida de la gent de l’època revestits de personatges com el vescomte Bremon o l’Abat Oliva; vam saber que el castell és allà i no en un altre indret degut a existència de la muntanya de Sal; vam conèixer la torre de la Minyona i la seva llegenda, que de tan ben explicada
quasi semblava que la podíem viure i tot això mentre en recorríem la muralla, el pati, la col·legiata o la torre. Llegir més»

ENGLISH THEATRE PLAY

El dilluns dia 4 de febrer els i les alumnes de CM i CS de la ZER vam gaudir d’una adaptació moderna de l’obra de la Caputxeta Vermella, anomenada Little Red Rocks.

Prèviament, vam realitzar una activitat on havien de desxifrar uns missatges escrits en anglès i aconseguir uns elements que es trobaven amagats pel casc antic de Solsona.

A la tarda van ser els infants d’Educació Infantil i Cicle Inicial, els que van assistir a la representació d’una altra versió de la mateixa obra.

En acabar, alguns membres de la Junta de Carnaval, ens van fer ballar els gegants.

Un cop més seguim apostant per aquest tipus d’activitats que engresquen a l’alumnat i al mateix temps  complementen el treball de l’aula.

 

El petits de la ZER al Port del Comte

I per fi va arribar un dels dies més esperats de l’any i que ens regala l’època d’hivern. Era el dia d’anar a la neu! Els nens i nenes d’ infantil de totes les escoles de la ZER del Solsonès i els/les mestres, vam tornar al Port del Comte per viure, un any més, les activitats que ens esperaven al jardí de neu.
Des del principi del dia comença l’emoció. Durant el viatge amb autobús els ulls dels nens i nenes estan fixats a les muntanyes nevades atents a quant queda per arribar.

Un cop al Port del Comte, sentir el crac-crac de les nostres botes sobre la neu i lliscar entre el gel ja és tota una aventura. Pels més petits de la ZER era la primera vegada que vivien l’experiència junt amb els seus companys/es i la il•lusió del moment es dibuixava a les seves cares.
Després de fer un mos per agafar forces, vam agafar els trineus i amb els mestres, no paràvem d’anar amunt i avall tot fent curses amb la resta de companys/es. Però no només baixem amb trineu eh! També ens posem els esquís i ens atrevim a pujar per la cinta i fer unes quantes baixades amb l’ajuda dels monitors/es.

El moment màgic del dia va arribar durant el dinar. Vam poder veure com queien les primeres volves de neu per la finestra… Sí! Estava nevant! Un moment emblanquinat que va donar el punt i final a un gran dia.
Cliqueu sobre les imatges i podreu veure els reportatges de cada dia
Dimecres
Dijous

ELS PASTORETS DE NAVÈS 2018

Fa alguns dies, a Navès, celebràvem la tradicional fira de Sta. Llúcia una data a partir de la qual es comença a respirar la flaire del Nadal i de festa. I si, ja hem arribat a Nadal, en aquestes dates és tradició que les famílies acostumin anar a veure la representació dels pastorets, una tradició que encara perdura en molts pobles, i Navès n’és un d’ells.

El dia 21 de desembre els alumnes de l’escola Aiguadora van representar els pastorets, una obra on s’explica la història del naixement de Jesús. Durant una hora i mitja, els trenta-un  actors i actrius de l’escola van estar damunt de l’escenari tot interpretant el paper que se’ls havia assignat.   Els alumnes van fer una dramatització divertida i entranyable on es va poder veure la lluita entre el bé i el mal, així com el misteri cristià del naixement de Jesús.  L’acció es va desenvolupar a través dels diàlegs del pastors principals, en Borrego i en Carquinyoli, acompanyats d’altres pastors i pastores. També hi van ser presents dos dimonis molt ben plantats, entremaliats i malvats, en “Satán” i en” Luzbel”, aquests comptaven amb la inestimable ajuda d’onze petits dimoniets, malèfics i terrorífics,  uns i altres,  van fer tot el possible per aixafar els plans dels pastors. Vam poder veure com en Josep era l’escollit per casar-se amb Maria i com en Simeó procedia a celebrar el casament.  Un altre moment és quan l’Àngel anuncia a Maria que concebrà un fill. No podia faltar la cerca de posada per part de Josep i Maria i les trobades dels pastors al bosc. Per afavorir a regnar el bé,  hi havia la presència de l’Àngel que va ajudar als pastors i a derrotar el mal. I en l’últim quadre vam veure  tots els pastors fent una ofrena al nen Jesús. Llegir més»

I així acaba el 2018 a les escoles de la ZER…

Quan s’acosta el Nadal, a les nostres escoles es viu un ambient especial. Cada una d’elles, amb els seus infants, viu històries diferents: fer cagar el tió, preparar el pessebre vivent, recitar poemes, preparar el pessebre, assajar els Pastorets, fer cantades de nadal, elaborar postals…. I totes aquestes coses les fem amb l’alegria d’estar units i junts, com fan les millors famílies.

Així que, us deixem un petit recull dels nostres darrers dies d’aquest 2018. Avui tanquem la porta. L’escola romandrà tancada i en silenci fins que ens retrobem altra vegada després de Reis.

Ens veiem el dia 8 de gener de 2019! Que tingueu bones festes!!!!

A LA COMA PREPAREM FESTES I NADAL

Aquestes darreres setmanes hem estat ben enfeinats. Hem decorat l’escola amb llums i lluentons. Tenim instal·lat, en un lloc d’honor, al nostre tió. L’alimentem d’allò més bé. Amb llamins i dolços l’omplim per tal que ens cagui bo i fi.

Hem construït un minimón dedicat al Nadal, un pessebre amb caganer, pixaner i els tres reis que venen de molt lluny. L’esmorzar del mes l’hem fet festiu i hivernal: una xocolata desfeta amb melindros. Ens l’hem cruspit d’una revolada i, fins i tot, hem hagut de torrar pa per acabar de sucar!

Ara estem assajant l’obra de l’any, Els Pastorets. Serà un gran esdeveniment,  ja que poques vegades s’haurà representat amb tan poca gent. Malgrat tot, omplirem l’escenari i farem viure, un any més, al Lluquet i al Rovelló l’aventura del Nadal.

Que les vostres aventures tinguin un bon final, que n’enceteu de noves i que això us faci grans.

Una volta al món a través de boniques nadales

Com cada any quan s’acosten les festes de Nadal, els nens i nenes de l’escola de Llobera, hem preparat un concert de Nadal per a la gent del nostre poble. Aquest any, hem volgut sumar aquest esdeveniment al projecte que estem treballant a l’escola, la volta al món i, per això, hem cercat cançons d’arreu del món per celebrar aquesta festa tan especial.

Les cançons anaven enllaçades amb un petit conte de Nadal que hem elaborat els nenes i nenes, on a través d’un gran viatge, hem reunit diferents personatges per poder fer un pessebre com cal.

Al final del concert, els pares ens han cantat una cançó que ells també havien assajat. Ha estat una gran sorpresa!

Més tard, hem fer cagar el tió. Ens ha cagat dolços i torrons per a petits i grans. Hem acabat la celebració fent un bon berenar de germanor amb les famílies i els veïns.

Des de l’escola de Llobera, agraïm l’assistència a tot el nostre públic, i aprofitem l’avinentesa per desitjar unes bones festes de Nadal a tothom i un pròsper any 2019!!!!

FIRA DE STA. LLÚCIA 2018

Els dies 7, 8 i 9 de desembre  es va celebrar la tradicional fira de Sta. Llúcia de Navès. Es tracta d’una fira centenària que s’ha adaptat als temps de generació en generació.  Antigament era una fira on s’aprofitava per fer tractes, la gent parlava amb persones que feia molt de temps que no veien, compraven els primers torrons, es distreien,… Per a fer aquests activitats,  la gent havia de matinar, es trobava en colles i anaven caminant i fent xerinola cap a la fira.  El temps ha passat i ens hem modernitzat, avui en dia, ja no tenim la necessitat de trobar-nos tant matí ni de desplaçar-nos a peu.

La fira no ha perdut aquell encant que tenia i encara és motiu de trobada per a la gent de la comarca i de les comarques veïnes. La il·lusió, l’esforç i el treball de tothom permet que la fira tiri endavant. És una fira de caire artesanal, amb demostració de treballs artesans, exposicions d’articles relacionats amb el món rural, venda de productes nadalencs, concursos, espectacles i altres activitats. Llegir més»

L’ENTORN DE LES NOSTRES ESCOLES, TOT UN PROJECTE!

La nostra comarca ens permet gaudir d’un entorn ple de natura, de vida intensa i engrescadora.I en aquest entorn,estan ubicades les escoles de la Zona Escolar Rural, la nostra ZER. En ell aconseguim experiències d’observació, d’experimentació, de contacte, per tal d’afavorir la comprensió del món que ens envolta.

És en aquest context on hem iniciat un nou projecte, que vol convertir l’entorn proper a l’escola i a la ZER,en una aula exterior, un espai de coneixement i aprenentatge, com a recurs integrat en les activitats escolars. Així vinculem el que és més familiar per l’alumnat amb l’activitat diària de l’escola.

A l’escola aprofitem una amplia i important mostra de recursos, en relació a tots els àmbits d’aprenentatge: hort escolar,jardí de plantes aromàtiques i medicinals, el relleu, la hidrografia,la botànica, l’economia, els elements històrics i monumentals, el reciclatge, la reutilització, etc. Els recursos didàctics que ens ofereix la nostra comarca.

Aquests recursos ens ofereix una gran oportunitat educativa, amb activitats que treball en els hàbits, els valors, la cooperació i autonomia personal, les competències bàsiques i les capacitats de manera transversal des de l’Educació Ambiental.

A més a més, partim de la pràctica i de la vivència que permeten als alumnes fer aprenentatges als espais exteriors, en contacte amb la natura i a l’aire lliure, afavorim el desenvolupament integral i el benestar personal de l’alumnat.

És una eina pedagògica que ens permet treballar des de l’Educació Infantil fins a Primària. És un projecte amb el que la nostra ZER  mostra el seu arrelament al territori i el seu compromís amb ell, dues de les raons de ser de la mateixa ZER.

 

L’ESCOLA DE LLOBERA VIATJA A MÈXIC

ELS “MUERTITOS” ARRIBEN A LLOBERA

Durant el mes de novembre d’aquest curs, a l’escola de Llobera hem celebrat la festa dels “muertitos”, que és una festa que es celebra a Mèxic.

Vam celebrar aquesta festa perquè a l’escola estem fent la volta al món i un dels llocs per conèixer ha estat Mèxic. També ens ho van proposar per treballar el tema de “la mort” des d’una mirada diferent de la que tenim aquí.

Tot va començar una tarda que la Marta ens va explicar com era aquesta celebració, per què la feien i ho va fer amb un munt d’objectes mexicans i vestida una mica mexicana, es va posar un “huipil”. També ens van ensenyar unes fotografies de “catrines” que són les calaveres elegants vestides com si fossin dames. L’Ana ens va preparar crispetes per mirar un curtmetratge d’uns esquelets. Llegir més»

Conta’m una imatge

El dijous 15 de Novembre, els alumnes de Cicle Mitjà de la ZER del Solsonès han assistit a un taller d’il·lustració amb la il·lustradora Anna Juan , organitzat pels Serveis Educatius del Solsonès, a la Biblioteca Carles Morató de Solsona. El taller titulat “Conta’m una imatge” ha començat amb l’observació de cinc il·lustracions d’autors diversos. Els nens i nenes han fet diversos comentaris sobre les imatges observant-les amb l’ajuda de les orientacions de l’Anna Juan i llegint les bafarades que les envoltaven i els ajudaven a fer observacions més acurades. S’han fet comentaris curiosos i força interessants i, a la vegada, s’ha millorat l’hàbit de mirar i valorar les il·lustracions dels contes.
Per acabar els nens i nenes han realitzat una il·lustració partint de les imatges que han treballat al principi, engrescats amb la proposta: “T’atreveixes a dibuixar què passa just abans o just després d’aquesta imatge?”.
Per acabar l’Anna Joan ens ha convidat a mirar els llibres que ens ha cedit la Biblioteca i que contenien les imatges treballades per tal de descobrir la història a la qual pertanyien.

 

FASE COMARCAL DE CROSS

Diumenge passat, dia 11 de novembre, el Parc de la Mina de Solsona va acollir la Fase Comarcal de Cross amb la qual el Consell Esportiu del Solsonès enceta les activitats esportives del curs.

Prop de dos-cents escolars de la comarca van participar en un entorn magnífic, ple de gom a gom i que, a part de les tradicionals curses per categories, vam fer una cursa de pollets ( els més menuts), inflables, llits elàstics i una exitosa cursa familiar, que consistia en recórrer 500 metres de forma conjunta entre adults i infants, amb la condició que havien de fer agafats de la mà.

Una vintena d’alumnes de les nostres escoles van participar en aquesta fase dels Jocs Escolars de Catalunya. Els papers més destacats van ser els del Guiu Colomés Casafont que va obtenir un segon premi en  la seva categoria i Teia Colomès Casafont que assolir el tercer lloc en la categoria Pre Benjamins Femení.

Enhorabona a tots i totes les participants!

APADRINAMENT

La ZER inicia un nou projecte d’apadrinament entre alumnes sota el nom de “Vincles”.

L’agrupació de les set escoles a la ZER no és només simbòlica, sinó que sempre ha vetllat per la existència d’un lligam directe entre l’alumnat de les diverses escoles rurals a partir de les sortides. Sota aquesta idea fa molts anys va néixer l’apadrinament, una experiència cooperativa que es realitza en parelles, on els nens i les nenes més grans fan de padrins dels infants més petits.  L’apadrinament vol establir lligams afectius entre infants de diferents edats i generar una experiència positiva i plaent. El fet de ser padrí representa que la persona adquireix el compromís de vetllar pel seu fillol. I el fillol respecta i aprèn del seu padrí, se sent protegit i acompanyat.

Aquest curs s’ha apostat per augmentar la cohesió de grup, establir relacions solidàries entre alumnes i afavorir valors com ara la responsabilitat i el respecte mutu. És per aquest motiu que s’ha volgut ampliar aquesta experiència i al llarg del curs escolar, sota el títol de “Vincles”, es durà a terme un projecte que contempla diverses activitats entre l’alumnat de les diferents escoles. Cada infant recollirà en el seu diari personal de “Vincles de la ZER” les vivències de cada curs escolar com a fillol o padrí. Un record que s’endurà un cop marxi de la seva petita escola i deixi aquesta gran família que és la ZER.

Qui és qui? Primera activitat del projecte “Vincles”.
Trobada de padrins i fillols a la Castanyada.