ELS PASTORETS DE NAVÈS 2018

Fa alguns dies, a Navès, celebràvem la tradicional fira de Sta. Llúcia una data a partir de la qual es comença a respirar la flaire del Nadal i de festa. I si, ja hem arribat a Nadal, en aquestes dates és tradició que les famílies acostumin anar a veure la representació dels pastorets, una tradició que encara perdura en molts pobles, i Navès n’és un d’ells.

El dia 21 de desembre els alumnes de l’escola Aiguadora van representar els pastorets, una obra on s’explica la història del naixement de Jesús. Durant una hora i mitja, els trenta-un  actors i actrius de l’escola van estar damunt de l’escenari tot interpretant el paper que se’ls havia assignat.   Els alumnes van fer una dramatització divertida i entranyable on es va poder veure la lluita entre el bé i el mal, així com el misteri cristià del naixement de Jesús.  L’acció es va desenvolupar a través dels diàlegs del pastors principals, en Borrego i en Carquinyoli, acompanyats d’altres pastors i pastores. També hi van ser presents dos dimonis molt ben plantats, entremaliats i malvats, en “Satán” i en” Luzbel”, aquests comptaven amb la inestimable ajuda d’onze petits dimoniets, malèfics i terrorífics,  uns i altres,  van fer tot el possible per aixafar els plans dels pastors. Vam poder veure com en Josep era l’escollit per casar-se amb Maria i com en Simeó procedia a celebrar el casament.  Un altre moment és quan l’Àngel anuncia a Maria que concebrà un fill. No podia faltar la cerca de posada per part de Josep i Maria i les trobades dels pastors al bosc. Per afavorir a regnar el bé,  hi havia la presència de l’Àngel que va ajudar als pastors i a derrotar el mal. I en l’últim quadre vam veure  tots els pastors fent una ofrena al nen Jesús.

En finalitzar l’obra vam comptar amb la presència de dos Patges Reials que van venir a Navès a recollir les cartes que els infants els van lliurar perquè aquests les fessin arribar als Reis Melcior, Gaspar i Baltasar. També van poder escoltar les històries que els nens i nenes els explicaven.

Per acabar una bonica vetllada vam fer petar la xerrada amb coneguts, veïns i amics tot prenent coca amb xocolata desfesta.

El fet de fer teatre a l’escola aporta molts beneficis. És un joc, una activitat lúdica, on s’han d’acceptar unes regles, però amb un marge ampli de maniobra, hi ha moltes maneres de representar un personatge i els nens busquen la manera que els va millor, amb la que s’hi troben més a gust, i ho fan mitjançant gestos però també jugant amb la veu.  És un mitjà per aprendre a expressar i comunicar els propis sentiments, per explicar històries, per connectar amb altres persones, per autocriticar-se i per enriquir l’espontaneïtat. Potencia les capacitats comunicatives ja que els nens i nenes han d’expressar-se, comunicar-se, vèncer les seves dificultats i posar-se davant d’un públic. El teatre constitueix una part molt important en expressió corporal i oral. També els ajuda aprendre a escoltar, perquè han d’estar molt atents als diàlegs per saber quan han d’intervenir i què han de dir, per tal d’aconseguir ritme en la representació.

Fer teatre és treballar en equip, un valor molt important en la societat actual. Els nens aprenen la importància de treballar conjuntament i la valoren, reconeixen que en un equip tothom és important i que es treballa per tirar endavant un projecte comú.