UN DIA A CARDONA: ENTRE LA SAL I EL CASTELL

El passat 30 de gener, als alumnes i mestres de la ZER El Solsonès ens esperava un dia intens i ple d’experiències noves a la vila de Cardona.Tots els infants, des dels més petits de tres anys fins als que ja comencen a tenir un peu fora de d’escola, ens vam  encaminar de bon matí cap a Cardona.
Durant el dia tindríem d’ocasió de pujar al castell, de baixar a la Vall Salina o d’entrar a la muntanya de sal, acompanyats dels guies més eixerits i entusiastes que podíem tenir.
Un cel blau amb Sol i unes ganes de conèixer, aprendre i viure tot el què ens proposaven, va fer que aquest dia anés rodat! Els grups de petits, mitjans i grans de la ZER anàvem visitant i coneixent paratges, històries i curiositats, amb diferents temàtiques i en diferents indrets de Cardona.
A dalt al Castell ens vam apropar a la vida de la gent de l’època revestits de personatges com el vescomte Bremon o l’Abat Oliva; vam saber que el castell és allà i no en un altre indret degut a existència de la muntanya de Sal; vam conèixer la torre de la Minyona i la seva llegenda, que de tan ben explicada
quasi semblava que la podíem viure i tot això mentre en recorríem la muralla, el pati, la col·legiata o la torre.

L’altre espai que hem visitat i on també hem après moltíssim és el Parc Cultural de la Muntanya de la Sal, un espai únic al món que ens ha fascinat a grans i a petits.

De la mà de la Rita i d’en Tomeu, o de l’Arnau i la Samsa i les seves històries, vam entrar en una meravella: l’interior de la muntanya de Sal! El Ramon i el màgic de la Sal i les fades miconianes eren personatges que ens hi acompanyaven i els colors, el silenci, les olors i la màgia que s’hi vivien ens han agradat tant, que dies després tots encara en parlem i ho recordem.
Els tipus de Sal, la Sal com a moneda, el diapir, la riquesa de la Sal o el propi jaciment, són alguns dels aspectes que ara ja ens són familiars. Què interessant és aprendre des de la vivència!
I no ho hem acabat aquí, perquè aquesta muntanya, durant uns seixanta anys, va ser una de les mines de sal potàssica més importants del món. I en vam poder saber una mica més visitant-ne una petita part: els pous i la maquinària! I allà, junt amb el què ens anaven explicant durant el dia, ens vam fer una idea força clara de la duresa del treball a la mina, sobretot en els primers temps d’extracció de la Sal, i de la vida de les persones que van
arribar a treballar a la mina, vingudes de fora de Cardona.
Les estones de dinar tots junts i de jugar corrent amunt i avall, són sempre moments agradables compartits de ZER. Aquest dia els moments de lleure van ser petits, ja que les propostes eren moltes i de seguida ja ens avisaven per continuar les visites i les activitats!
A mitja tarda ens acomiadàvem de Cardona i començàvem el camí de tornada al Solsonès i si bé als més petits els començava a arribar el cansament, teníem un somriure a la cara i la satisfacció d’un dia complert, d’aquells que recordes!

I ho acabem dient gràcies a tots els professionals de Cardona que vau compartir aquest dia amb nosaltres, ja que ens vau posar des del primer moment el “cuc” de la imaginació i de la curiositat que ens va acompanyar tot el dia i ens va enriquir, entusiasmar i, com diem nosaltres, ens va fer una mica més “savis i sàvies”. I gràcies també als nens i nenes de la ZER que sempre amb la vostra actitud positiva i oberta, feu que tot plegat sigui així de fàcil i així de bonic!

Un “regal de dia” en tots els sentits!