Àrea de Ciències Socials

 

Ciències Socials

1r d’ESO

Les Ciències Socials d’aquest curs engloben dos grans blocs. Per un cantó, tota la part de Geografia física (des del relleu a la meteorologia, l’estudi dels climes i la relació de l’ésser humà amb el medi) i per altra, la part d’Història. En aquest bloc, es fa una unitat presentació de l’estudi de la Història i la seva metodologia. Cronològicament es treballa la Prehistòria, Egipte i Mesopotàmia i la Grècia  tot fent èmfasi al concepte de simultaneïtat i continuum de la Història.

2n d’ESO

Aquest curs es reempren amb  l’Imperi Romà, la fragmentació del món antic i les característiques de l’Edat Mitjana. La part de Geografia se centra principalment en l’estudi de la Demografia.

3r d’ESO

En aquest curs s’inicia treballant l’Edat Moderna i principalment és dedica a la Geografia humana, política i econòmica fent èmfasi sobretot en el que passa a l’actualitat per analitzar i ajudar a entendre el que passa al nostre món.

4t d’ESO

En aquest darrer curs, l’objectiu és donar al nostre alumnat les claus per entendre el present. El curs comença repassant la Història moderna europea, passant pels principals esdeveniments del segle XIX i XX per acabar donant una visió del perquè de la Història del segle XXI.

Història i cultura de les religions

La matèria d’història i cultura de les religions, que es cursa amb caràcter voluntari, concep les creences religioses i, més concretament, les religions organitzades, com a components de la civilització, i les estudia a la llum de la metodologia de les ciències socials. Amb aquesta matèria es pretén apropar l’alumnat al coneixement de les principals religions i a la comprensió de la seva influència sobre la societat, la política i les formes de vida dels pobles on sorgeixen i es desenvolupen. La matèria fa un estudi de les religions des d’un enfocament confessional; per tant, no es proposa una aproximació des de la vivència religiosa, ni tampoc des de postures agnòstiques o atees. Aspira a mostrar a l’alumnat el pluralisme ideològic i religiós del món en què hi viu, a partir del coneixement dels trets significatius de les principals religions i la seva presència en el temps i en les societats actuals, a la vegada que dóna importància a la llibertat de consciència i la llibertat religiosa com a elements essencials d’un sistema de convivència.

1r d’ESO

L’ensenyament de la història i cultura de les religions a l’educació secundària té com a objectiu el desenvolupament de les capacitats següents:

1. Conèixer el fet religiós en les seves diferents manifestacions i identificar els trets bàsics de les grans religions com a mitjà que ajudi a comprendre la pluralitat religiosa existent en la societat actual.

2. Valorar el dret a la llibertat de pensament, de consciència i de religió i manifestar actituds de respecte cap a les diverses formes de religiositat i laïcisme, tot rebutjant qualsevol tipus d’injustícies o discriminació.

3. Comprendre l’origen i desenvolupament de les religions en el context polític,social i cultural en què van sorgir i relacionar-les amb la trajectòria dels pobles que les van adoptar en les diferents facetes de la seva realitat.

4. Reconèixer que les manifestacions culturals i artístiques i les tradicions religioses són una part del patrimoni cultural dels pobles, assumir la responsabilitat que suposa conservar-les i valorar-les com un recurs per a l’enriquiment personal i comunitari.

5. Elaborar un judici raonat en relació a la influència de les religions sobre la política, la societat, els costums i al moral de les persones i dels pobles.

6. Afavorir la convivència i la comunicació entre els individus i grups d’una societat, amb creences i pràctiques religioses i no religioses plurals.

7. Adquirir un pensament crític, desenvolupar un criteri propi i habilitats per defensar les pròpies idees, a través d’una argumentació documentada i raonada, així com valorar les raons i els arguments dels altres.

8. Reconèixer els trets i fets més significatius de les religions que més han influït en la història i la cultura d’Espanya i Catalunya i les seves principals aportacions a l’evolució política, cultural i social del nostre país.

Educació per a la Ciutadania

Aquesta matèria s’imparteix majoritàriament en anglès, tot i que també es combina amb la llengua vehicular. Els materials treballats a l’aula es donen en català i en anglès.

3r d’ESO

1. Conèixer els trets propis de la moralitat humana i els conceptes bàsics de l’estructura moral dels éssers humans, tals com els valors humans i el sentit de la responsabilitat moral.

2. Conèixer i exposar de manera adequada els principals valors treballats a classe.

3. Identificar i expressar de manera fonamentada els principals conflictes morals.

4. Analitzar amb un ull crític els material àudiovisual (cançons i pel∙lícules)  treballats.

5. Definir i expressar les nocions d’amistat, respecte, esforç, honestedat, etc.

6. Analitzar les causes que provoquen els principals problemes de naturalesa social i política del món actual.

7. Respectar els valors de totes les persones i els pobles que formen part de les nostres vides.

8. Analitzar els conflictes socials més rellevants dins del nostre país.

9. Repassar la història dels valors humans universals.

10. Conèixer els proverbis i les dites dels nostres avantpassats i comparar-les amb d’altres cultures.

11. Seleccionar alguna faula i traduir-la a l’anglès.

12. Compartir el missatge de la faula amb els companys i analitzar el seu contingut en la nostra realitat actual.

13. Preparar als nostres fills per a futurs rols en la societat: els coneixements adquirits a l’escola és només un objectiu de l’educació. Els principals objectius de l’educació ha de capacitar als estudiants a adquirir coneixements i valors morals…

Aquesta matèria és quatrimestral: Fase 1 (Input. Donar a conèixer els valors humans més rellevants). Fase 2 (Output. Preparació del projecte de traducció d’una faula).

Educació ètico-cívica

4t d’ESO

1. Conèixer els la declaració universal dels drets humans i les institucions que en vetllen.

2. Conèixer la declaració universal dels drets del nen i les institucions que en vetllen.

3. Conèixer la declaració universal dels drets de la dona i les institucions que en vetllen.

4. Reflexionar sobre els diferents articles d’aquestes declaracions.

5. Analitzar i investigar si tots aquests articles es duen a terme en la vida quotidiana.

6. Respectar totes les persones i els pobles que formen part de les nostres vides.

7. Conèixer la realitat dels països on no es respecten aquests drets.

8. Participar en grups de treballs en desvelar les injustícies investigades.

9. Valorar i comparar¬se amb aquells que no tenen els mateixos drets.

10. Reconèixer els Drets Humans com a principal referència ètica.

11. Conèixer i expressar de manera correcta i raonada la noció de sistema democràtic i de l’Estat drets cívics, polítics, econòmics, socials i culturals.

12. Conèixer i expressar adequadament els principals nuclis conceptuals d’alguns sistemes ètics occidentals que més han contribuït al reconeixement de les llibertats i els drets de les persones a tot el món.

Aquesta matèria és quatrimestral: Fase 1 (Donar a conèixer els drets humans i Nacions Unides), Fase 2 (Organismes i institucions que vetllen per aquests drets), Fase 3 (Portar a terme una investigació on demostrar el compliment i/o la violació d’un dret determinat).

Convivència

1r d’ESO

L’optativa de convivència treballa els continguts necessàris per a una bona salut mental, acceptació de si mateix i dels altres. Aquests continguts es relacionen sobretot amb els conceptes d’autoestima (conèixer els seus components i les actituds que l’enforteixen) i d’assertivitat (estils de relació).

Mediació

2n d’ESO

L’optativa de mediació pretén introduir als alumnes en els procediments d’aquesta forma de resolució de conflictes. A través de la tècnica de role-playing els alumnes practiquen les habilitats de comunicació necessàries per als mediadors i simulen processos de mediació a partir de cassos proposats. Caldrà que coneguin el desenvolupament dels conflictes, saber identificar-los i conèixer les fòrmules de resolució. També serà necessari que dominin habilitats de comunicació i apliquin les principals tècniques d’escolta activa.

Cultura clàssica

3r d’ESO

En aquesta matèria trimestral, es pretén aportar als alumnes coneixements sobre la contribució del món clàssic a la civilització occidental en els àmbits literari, artístic, cultural i científic, entre d’altres, per tal que reconeguin i valorin críticament alguns elements comuns provinents del món clàssic. Des de les referències a la nostra vida quotidiana, costums i tradicions, cuina… fins a les restes arqueològiques que es poden trobar a la nostra comarca.

Els temes que es tracten són:

1. Què és la Cultura clàssica? Per a què serveix?

2. On? El context geogràfic

3. Mitologia

4. Grècia i Roma al dia a dia: la vida quotidiana

5. L’art clàssic

6. Roma al Vallès Oriental

7. La cultura clàssica avui