Àrea de Biologia i Geologia

Les matèries pròpies de l’Àrea de Biologia i Geologia es cursen a 1r, 3r i 4t d’ESO.

Els continguts són els següents:

1r d’ESO

Al primer curs al bloc de geologia s’introdueix a l’alumne en el coneixement del seu entorn físic (l’univers, les capes de la Terra) i en la seva evolució (processos geològics). Al bloc de biologia l’alumne assoleix els coneixements generals que li permeten entendre la diversitat biològica dels 5 regnes d’éssers vius:

1. L’univers i el Sistema Solar

2. L’Atmosfera

3. La Hidrosfera

4. La Geosfera

5. Processos geològics

6. Els éssers vius

7. Regne Monera: bacteris

8. Regne Protoctista: protozous i algues

9. Regne Fungii: fongs i líquens

10. Regne Planta (1): molses i falgueres

11. Regne Planta (2): gimnospermes i angiospermes

12. Regne Animalia (1): invertebrats

13. Regne Animalia (2): peixos, amfibis i rèptils

14. Regne Animalia (3): aus i mamífers

A més, es realitzen 14 pràctiques de laboratori (una per a cada unitat didàctica) i 3 treballs trimestrals (d’astronomia (es visita l’Agrupació Astronòmica de Sabadell), de botànica (es confecciona un herbari) i de zoologia (es visita el Parc Zoològic de Barcelona).

BGfoto1 BGfoto2 BGfoto3

3r d’ESO

Al tercer curs al bloc de geologia l’alumne estudia amb detall els processos geològics externs com a resultat de la interacció entre la geosfera, l’atmosfera, la hidrosfera i la biosfera, amb la concurrència de l’energia solar i la gravetat. Al bloc de biologia l’alumne assoleix els coneixements generals bàsics sobre el cos humà que li permetran conèixer la seva anatomia, els principals processos fisiològics, així com les malalties més comunes. Amb tot, l’alumne pot ser capaç de valorar com a positiva l’adquisició d’una vida sana i equilibrada:

1. Atmosfera i Hidrosfera

2. Geosfera i cicle geològic

3. Meteorització, erosió i transport

4. Processos sedimentaris

5. Diagènesi i roques sedimentàries

6. Nivells d’organització, bioelements i biomolècules

7. La cèl·lula, els teixits i l’organització i funcions del cos

8. Aparell digestiu

9. Aparell respiratori

10. Aparell circulatori

11. Aparell excretor

12. Sistemes nerviós, endocrí i immunològic

13. Sistemes ossi i muscular

14. Aparell reproductor, reproducció i desenvolupament

A més, es realitzen 14 pràctiques de laboratori (una per a cada unitat didàctica) i 3 treballs trimestrals (de geologia (es fa un itinerari geològic al Figaró), de biologia (sobre la cèl·lula) i d’anatomia i fisiologia (sobre el sistema immunitari).

BGfoto4 BGfoto5 BGfoto6

4t d’ESO

Al quart  curs al bloc de geologia l’alumne estudia amb detall els processos geològics interns com a resultat de la dinàmica interna terrestre amb la concurrència de l’energia calorífica residual de la formació del planeta i de la desintegració de minerals radioactius. Al bloc de biologia l’alumne assoleix els coneixements generals bàsics sobre genètica, evolució i ecologia amb l’objectiu d’assolir la capacitat de reflexió i de crítica argumentada en els principals plantejaments socials i ètics actuals. La matèria de quart està decididament enfocada a l’assoliment de la competència científica, de manera que totes les activitats, projectes, treballs i exàmens són de caire reflexiu i científic:

1. Tectònica

2. Deformació estructural

3. Metamorfisme

4. Processos ignis

5. Temps geològic, evolució de la Terra i registre paleontològic

Genètica

6. Teoria cel·lular

7. Lleis de Mendel i teoria cromosòmica

8. Herència

Evolució

9. Origen de la vida

10. Teoria evolutiva

11. Evolució humana

Ecologia

12. Nínxol ecològic

13. Interaccions i successions

14. Ecosistemes

A més, es realitzen 14 pràctiques de laboratori (una per a cada unitat didàctica) i 3 treballs trimestrals (de geologia (es fa un itinerari geològic a S’Agaró – Sa Conca), de variabilitat genètica (sobre morfometria facial) i d’ecologia (sobre la fauna i flora del riu Tenes).

BGfoto7 BGfoto8 BGfoto9