Àmbit lingüístic

 

La finalitat central de l’ensenyament de llengües, tal com la proposa el currículum, és la formació de parlants plurilingües i pluriculturals. La qual cosa significa que, a més del domini de les llengües que s’ensenyen a l’escola, cal aprendre a gestionar el seu ús d’acord amb la situació comunicativa; cal assolir la competència plena en català, la llengua pròpia de Catalunya, i en castellà, garantia que l’escola proporciona a l’alumnat la competència que els cal per tenir les mateixes oportunitats. La competència plurilingüe i intercultural inclou a més el domini d’una o dues llengües estrangeres, el respecte per la diversitat lingüística, saber transferir els aprenentatges d’una llengua a les altres, saber usar els diferents registres de les diferents llengües per a finalitats educatives i el desig d’aprendre altres llengües i d’aprendre de totes les llengües i cultures, i, d’una manera totalment integrada, l’assoliment del domini de les competències comunicatives audiovisuals i digitals necessàries per ser competent en la nostra societat.

Objectius

Comprensió lectora

1. Llegir amb fluïdesa per comprendre textos de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i escolars en diferents formats i suports.

2. Aplicar estratègies de comprensió per obtenir informació, interpretar i valorar el contingut d’acord amb la tipologia i la complexitat del text i el propòsit de la lectura.

3. Utilitzar, per comprendre un text, l’estructura i el format de cada gènere textual i el component semàntic de les paraules i de les estructures morfosintàctiques més habituals.

4. Aplicar estratègies de cerca i gestió de la informació per adquirir coneixement propi.

Expressió oral

5. Planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa i el destinatari.

6. Produir textos de tipologies diverses amb un lèxic i estructura que s’adeqüin al tipus de text, a les intencions i al destinatari.

7. Revisar el text per millorar-lo i tenir cura de la seva presentació formal en funció de la situació comunicativa.

Comunicació oral

8. Comprendre textos orals de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i escolars.

9. Produir textos orals de tipologia diversa adequats a la situació comunicativa.

10. Interactuar en situacions on intervé més d’un interlocutor, utilitzant estratègies que afavoreixin la comunicació oral.

Dimensió literària

11. Llegir fragments i obres i conèixer alguns autors i autores significatius de la literatura catalana, castellana i universal.

12. Crear textos amb recursos literaris per expressar sentiments, realitats i ficcions.

Dimensió plurilingüe i multicultural

13. Ser conscient de la pertinença a la comunitat lingüística i cultural catalana i mostrar interès per l’ús de la llengua catalana.

14. Conèixer i valorar la diversitat lingüística i cultural de Catalunya, de l’Estat espanyol, d’Europa i del món.

Organització

D’acord amb la legislació vigent i en virtut del decret d’autonomia de centre, el Departament lingüístic ha resolt incloure en la seva àrea organitzativa les següents matèries: Llengua i literatura catalanes, Llengua i literatura castellanes, Llengua i literatura angleses, Llengua i cultura alemanyes i Premsa.

1r d’ESO

Llengua i literatura catalanes

Llengua i literatura castellanes

Llengua i literatura angleses

Llengua i cultura alemanyes (optativa)

2n d’ESO

Llengua i literatura catalanes

Llengua i literatura castellanes

Llengua i literatura angleses

Llengua i cultura alemanyes (optativa)

Premsa (optativa)

3r d’ESO

Llengua i literatura catalanes

Llengua i literatura castellanes

Llengua i literatura angleses

Llengua i cultura alemanyes (optativa)

4t d’ESO

Llengua i literatura catalanes

Llengua i literatura castellanes

Llengua i literatura angleses

Llengua i cultura alemanyes (optativa de modalitat)

Filosofia (optativa de modalitat)

A TOTS ELS CURSOS

PROJECTE PILE (Matèries curriculars en llengua anglesa)

Atenció a la diversitat

Per atendre millor la diversitat, en els tres primers cursos de secundària es treballa la Llengua i literatura catalanes,  la Llengua i literatura castellanes i la Llengua i literatura angleses en grups reduïts, els anomenats grups PIM, amb una dotzena d’alumnes com a màxim.

Llengua i literatura Catalana Llengua i literatura Castellana Llengua Anglesa
Llengua Alemanya Llatí

Recursos didàctics

El Departament lingüístic ha desenvolupat nombrosos recursos pedagògics i participa de diversos projectes interdisciplinaris amb l’objectiu d’enriquir al màxim el procés d’ensenyament – aprenentatge i garantir el millor assoliment de les competències que li són pròpies.

 

Des de l’àrea de llengua es dissenyen nombroses activitats que tenen com a objectiu aportar eines i recursos als alumnes per millorar la competència lingüística, social, literària, comunicativa i audiovisual. En aquest sentit es treballa de manera col·laborativa amb diferents entitats: la Biblioteca Ca l’Oliveres, l’Ajuntament de Lliçà d’Amunt,  CEPSE, casal d’avis, escoles de primària i altres entitats.

La biblioteca de Ca l’Oliveres

Visita a la biblioteca en la què coneixem la biblioteca, la cerca i la fiabilitat de les fonts (1r, 2n i 3r).

Taller de contacontes (4t)

Fem de reporters (2n)

Els alumnes de diferents cursos treballen la notícia i el disseny del diari digital partir de la realitat més propera. Els alumnes esdevenen reporters de la revista del centre.

Teatre-debat (1r, 2n, 3r i 4t)

L’Associació cultural de Granollers promou un cicle de teatre adreçat als joves que promou la reflexió crítica i potencia la competència comunicativa a partir de temes propers de la seva realitat.

La mateixa associació promou una sèrie d’adaptacions teatrals (3r i 4t)

Recitem al municipi

En col.laboració amb la biblioteca Ca l’Oliveres els alumnes participen de recitals muicipals de poesia i lectura en veu alta als avis del municipi.

Conferències (3r i 4t)

Cicle de conferències impartides per diferents especialistes sobre temes d’interès, d’actualitat o vinculades al seu currículum.

Certàmens i concursos

Concurs de relat breu de Coca-cola (2n)

Certamen de lectura en veu alta (3r i 4t)

Certamen literari Pacte dels Vigatans (tots els cursos)

Concurs de clipmetratges de Mans Unides (3r)

Lliga de debat de la Xarxa Vives (4t)

Certamen literari de Sant Jordi (tots els cursos)

Matèria optativa de Premsa (2n)

El treball de l’expressió escrita es complementa amb la matèria optativa de Premsa, que alhora ens serveix per fer difusió de les activitats, iniciatives i projectes de centre.

Festa de Nadal

Les activitats de Nadal permeten visualitzar els diferents projectes i activitats del centre al llarg del trimestre.

Festa de Sant Jordi

Sant Jordi esdevé la gran festa literària de l’institut, celebrem els Jocs florals i les diferents produccions dissenyades al llarg del curs. Així mateix, potenciem l’expressió oral en aquesta celebració.

Fonix (2n, 3r i 4t)

L’alumnat participa en un concurs obert a tots els centres de Catalunya on poden demostrar les seves habilitats en llengua anglesa.

Intercanvis (2n i 4t)


Intercanvi amb altres alumnes de dos instituts alemanys (Nürenberg i Berlin)

 

Al curs 2016-2017 s’ha posat en marxa una franja horària de dues hores en què es treballa de forma transversal i cooperativa. El Departament Lingüístic s’hi avoca tenint en compte que en la recerca, el desenvolupament, la reflexió metacognitiva i la presentació dels diferents projectes, l’àmbit lingüístic hi té un paper essencial.

1r d’ESO

Ens presentem.

2n d’ESO
No perdem els papers: el meu portafolis.
Saber veure; saber viure.
3r d’ESO
Lliçà d’Amunt mou la gent
Persones que han fet millorar el món.

4t d’ESO

Cicle de conferències

L’article científic

Art and Poetry (English and History)

 

El Departament Lingüístic organitza diverses sortides vinculades amb aspectes treballats a l’aula per tal d’ampliar o reforçar els coneixements:

Visita a El 9 Nou (periòdic i televisió)

Ruta literària de La sombra del viento

Ruta literària de La catedral del mar

Cicle de teatre: Últimas Tardes con Teresa, La Celestina i El circo de las palabras