Com funciona el Moodle?

Web

El Moodle és l’aula virtual de l’institut. Les diferents matèries hi tenen tots els materials digitals per seguir el curs amb eficàcia (criteris d’avaluació, programació, materials digitals, continguts teòrics, exercicis, proves telemàtiques, etc.). Constitueix en sí mateix el que correspondria als llibres de text tradicionals, però molt més enriquit.

Per a accedir al Moodle, només cal fer clic a sobre de la icona que apareix a la barra dreta del portal web de l’institut:

webmoodle

Immediatament s’obrirà la pàgina del Moodle amb el conjunt de cursos de cadascuna de les matèries que s’imparteixen al centre. Per a accedir-hi, cal iniciar sessió fent clic a l’extrem superior dret de la pàgina (fletxa vermella gran) o fent clic directament al nom del curs al qual es vol accedir (fletxa vermella petita):

moodle21

Tot seguit se us demanarà escriure el Nom d’usuari i la Contrasenya. Després de clicar el botó “Inicia la sessió”, haureu entrat a l’espai moodle. Tindreu accés als cursos moodle de les matèries a les qual esteu matriculats.

En cas d’oblidar la contrasenya, és necessari que us poseu en contacte amb el coordinador TAC per tal que us en generi una de nova.

El funcionament de cadascun dels cursos del moodle depèn del professor de cada matèria i, per tant, us n’explicarà els detalls. A mode d’exemple, podem fer una ullada al curs moodle de Biologia i Geologia de 1r d’ESO:

CursMoodle

La pàgina s’organitza en tres parts: la capçalera a dalt, amb el nom del curs, la barra lateral a l’esquerra, amb les eines del curs moodle (fletxa groga), i l’espai principal, amb els continguts de la matèria.

A la capçalera convé destacar l’accés al perfil de l’usuari (fletxa vermella), on es poden consultar els missatges, els cursos matriculats, les qualificacions, el calendari intern del moodle i la configuració del perfil. Per sortir del sistema de forma segura cal necessàriament desplegar el menú de l’usuari i clicar “Surt“.

A l’espai principal hi ha els continguts creats pel professor i, per tant, pot variar molt d’un curs a un altre en funció de les preferències del professor o de les necessitats de la matèria. Generalment, però, a la part superior d’aquest espai central hi ha una imatge de portada que identifica el curs. Sota la imatge, s’acostuma a penjar informació general del curs i altres eines genèriques (fletxa blava). Així, a l’exemple mostrat, sota la imatge de portada, es troba un espai de Notícies on el professor pot informar als alumnes d’allò que convingui, i un espai Fòrum general de dubtes, on els alumnes poden preguntar, però també respondre, sobre dubtes generals de la matèria. A sota d’aquestes eines es troba per a la seva consulta la Programació del curs, els Criteris d’avaluació i de recuperació de la matèria, així com altres documents com les Normes de presentació dels treballs i de les pràctiques.

A sota d’aquests continguts generals de la matèria, a l’espai principal, se succeeixen les unitats didàctiques, normalment amb un encapçalament gràfic que les identifica clarament (fletxa verda). Evidentment, en aquests espais de les unitats didàctiques, cada professor té penjats els continguts i les eines que són més convenients. Aquestes eines poden ser diverses:

• Fòrums de discussió
  • Documents de consulta (pdf o altres formats)
  • Exàmens telemàtics i qüestionaris
  • Fitxers, etc.

A principi de curs, cada professor s’encarregarà de familiaritzar als alumnes amb tots els continguts d’aquesta aula virtual de la matèria.