Projecte Plurilingüe

 

Descripció

Un dels pilars fonamentals per esdevenir ciutadans del món crítics amb allò que ens envolta i les circumstàncies que ens afecten en una realitat ja tan globalitzada és, sens dubte, reconèixer-nos com a membres de la nostra realitat més propera i prendre consciència reflexiva de la pertinença a una realitat molt més àmplia. Com a éssers humans hem de desenvolupar la capacitat de conviure en un món ple de diferències entre iguals i ple de similituds tot i semblar diferents.

És, per tant, objectiu principal d’aquest projecte de síntesi contribuir a adquirir els valors i actituds necessaris que ens han de permetre esdevenir individus capaços de comprendre, reflexionar, criticar i conviure amb la i les realitats que dibuixen el nostre petit i gran univers.

L’estructura del projecte es divideix, doncs, en diferents blocs i períodes del curs. Un primer bloc que es duu a terme durant tot l’any correspon a aquells aspectes relatius a la nostra realitat més propera. Conèixer en profunditat les arrels que ens expliquen com a persones és fonamental per poder identificar-nos com a membres d’una comunitat amb tradicions, llengües, espais i manifestacions culturals comunes. Aquest primer bloc, doncs, se centra en l’estudi del municipi i la regió en què vivim, tot atenent el màxim nombre d’aspectes que puguin ser d’interès i rellevància per a la recerca. Paral·lelament, aquest estudi té voluntat de ser compartit i difós amb altres institucions i s’utilitzen diferents entorns visuals com són els blocs.

El projecte s’amplia amb la visita a una capital europea, una activitat enfocada a poder obrir una finestra al món. Per una banda, aprofundim en una de les ciutats referent del nostre entorn, Barcelona. Sens dubte, una ciutat propera i patrimoni de la nostra cultura, però de vegades ben desconeguda i poc descoberta, una ciutat ben propera però alhora pot resultar llunyana per a la nostra comunitat. Per una altra banda, proposem la visita a una ciutat estrangera, Dublín. La visita ens ha de permetre conèixer indrets fora de la nostra quotidianitat que viuen en una realitat lingüística, social i política semblant a la nostra. Durant aquestes visites, hem de posar en pràctica una sèrie de tasques recollides en el quadern de treball aleshores ja preparat i treballat amb anterioritat i consolidar i experimentar in situ molts dels continguts i coneixements discutits prèviament.

Un cop acabada la setmana dedicada a visitar aquestes capitals europees, dediquem temps a l’aula per enllestir tasques que han de reflectir la feina duta a terme al llarg del curs i durant els dies de visita d’estudi, tot incidint en aspectes més reflexius i de caire crític respecte a l’objectiu central d’aquest projecte.

Objectius

  • Fer ús pragmàtic de les llengües en convivència a Catalunya.
  • Conèixer la realitat lingüística pròpia, de Barcelona ciutat i d’una capital europea.
  • Comparar la realitat lingüística de l’entorn més proper amb la situació més global.
  • Treballar l’àmbit cultural del seu entorn des de la perspectiva de la globalitat.
  • Fer ús de les TAC com a mitjà de treball habitual.
  • Conèixer i produir textos escrits i audiovisuals de caire periodístic.
  • Millorar l’ús de les llengües en contacte.
  • Conèixer realitats lingüístiques d’altres països.
  • Descobrir la riquesa geogràfica i històrica de dues regions distants entre elles.
  • Conèixer la gran ciutat des de diferents punts de vista: turístic, artístic, cultural, de comunicació,…
  • Conèixer la nostra realitat més propera, Lliçà d’Amunt.
  • Conèixer Barcelona, com a capital de província.
  • Conèixer Dublín, com a capital europea.
  • Interferir coincidències lingüístiques, socials i culturals entre les diferents ciutats.

Temporització

La seqüència temporal del projecte és:

Entrada de l'Institut

Cursos destinataris

3r d’ESO