Convivència al centre

El Projecte de Convivència (PdC) té com a finalitat fonamental “educar íntegrament l’alumnat i establir estratègies o d’intervenció que contribueixin a la millora de la convivència”.

Convivència: Acció de conviure.

Conviure: Viure plegats.

El Projecte de Convivència està basat en tres pilars fonamentals:

1. L’educació ha de proporcionar a les persones la capacitat d’assumir els seus deures i exercir els seus drets dels principis democràtics de la convivència, basats en el respecte a la llibertat dels altres i l’ús responsable de la tolerància i la solidaritat.

2. L’INS té com a finalitat última l’educació integral del seu alumnat i un dels objectius fonamentals és “l’aprenentatge i el tractament dels conflictes des de la perspectiva d’una cultura pacífica, basada en el diàleg, la justícia, la solidaritat i la tolerància”.

3. Establir normes que no obstaculitzin ni incitin a la rebel·lia, sinó que, pel contrari, s’assumeixin com a pròpies i ajudin a enriquir, tant a nivell personal, exercint una llibertat responsable, com en les nostres relacions amb els altres, des del respecte a la seva llibertat.

El Projecte de Convivència és un instrument de gestió que reflecteix les accions que el centre educatiu desenvolupa, de forma integral i global, per capacitar l’alumnat i la comunitat educativa en tres línies d’intervenció:

• Valors i actituds, afavoridors de la convivència perquè contribueixen a crear un bon clima escolar, que ajuden a fer que l’alumnat sigui competent en la relació amb si mateix, amb els altres i amb el món, i propicien l’èxit acadèmic, personal, social i laboral. Els aspectes que es tracten en aquest apartat són els següents:

• Acollida

• Coeducació

• Competència social

• Comunicació

• Educació antiracista

• Educació emocional

• Educació per a la pau

• Inclusió

• Mediació escolar

• Resolució de conflictes per abordar de manera efectiva les tensions inevitables del dia a dia i proposar accions i protocols per a la reconciliació entre les parts, reparar els danys i establir les bases per evitar-ne la repetició. Els aspectes que es tracten en aquest apartat són els següents:
      • Absentisme

• Conflictes lleus

• Conflictes greus i molt greus

• Un marc organitzatiu que gestioni, faciliti, articuli i doni sentit tant a les actuacions com als processos i que potenciï un clima participatiu, positiu i creatiu. Els aspectes que es tracten en aquest apartat són els següents:
      • Participació

• Estructura i gestió de recursos

• Normativa

Aquestes accions poden anar adreçades a la millora de la convivència a l’aula, al centre o a l’entorn, amb el benentès que la permeabilitat entre aquests tres àmbits d’intervenció afavoreix la transferència d’aprenentatges, valors, creences, actituds i hàbits relacionals.

Les normes per les quals ens regim i amb les quals funcionem són les NOFC.