Apadrinem el Tenes

El curs 2014-2015, l’Institut Hipàtia d’Alexandria es va acollir al projecte del Departament d’Educació Apadrinem un element del Patrimoni i el nostre centre va decidir apadrinar el tram del riu Tenes al seu pas per Lliçà d’Amunt.

A partir del curs 2015-2016 a aquest projecte s’hi va sumar el vincle amb l’Associació Hàbitats i la participació de l’institut en el Projecte Rius.

Des de llavors, cada curs anem sumant i fent créixer aquest projecte a tots els nivells i àmbits. I el febrer d’aquest curs 2018-2019, el Departament d’Educació ha reconegut el projecte del Tenes com a projecte d’innovació pedagògica.

Descripció

El perquè de l’elecció del riu Tenes com a element a apadrinar té un doble motiu: el primer, i fonamental, és crear un vincle emocional de l’alumnat amb el territori. L’altra motiu, és tenir un projecte que permeti el treball transversal entre matèries i cursos.

A més, l’apadrinament del riu també fa que el professorat nouvingut conegui la realitat del municipi i l’ajudi a entendre el context del nostre alumnat.

Com interaccionem amb el riu? les activitats

El riu Tenes és un element transversal del centre i està present en múltiples activitats i en tots els cursos:

Sites amb el projecte transversal de centre

Bicicletada i caminada de 1r, 2n i 3r riu amunt fins a Bigues i Riells

Duathló anual de 4t d’ESO

Espai d’experimentació, descoberta i treball

El Tenes riu: projecte del Servei comunitari de 4t per la neteja i conservació del riu. Amb la col.col·laboració de Protecció civil.

Poesia amb el Recitem al Tenes

Amb la participació i col·laboració de l’àrea de Medi Ambient del municipi

A més, cada curs els alumnes de 4t planten un arbre a la llera del riu per simbolitzar aquest arrelament.

Objectius generals:

• Crear un vincle emocional del nostre alumnat amb el seu entorn.
  • Respectar i tenir cura del riu i el seu entorn ecològic i humà.
  • Conèixer l’estat del riu.

Objectius específics:

• Conèixer el riu Tenes al seu pas per Lliçà d’Amunt.
  • Investigar el pes del riu Tenes en la història local: inundacions i riuades, ús econòmic i social del riu…
  • Fer conèixer una part del municipi a l’equip docent nouvingut a l’Institut Hipàtia d’Alexandria
  • Involucar al nostre alumnat en aquest projecte
  • Interrelacionar els diversos projectes del centre