Menorca

Els alumnes de 4t d’ESO tenen la possibilitat de conèixer l’illa de Menorca i de poder desenvolupar el seu treball de recerca a partir de l’estudi sobre diferents aspectes relacionats amb l’illa. Se n’estudia la geografia, la cultura, l’economia, la flora, la fauna, la llengua, l’arqueologia…

Per què Menorca?

Perquè és considerada per la UNESCO Reserva de la biosfera (1993) per la concentració d’impressionants ecosistemes.

Per la seva complexitat geològica.

Perquè és un museu a l’ aire lliure.

Perquè té el segon port natural més gran d’Europa.

Perquè hi conflueixen mostres històriques de cultures diverses.

Perquè hi compartim una llengua i una cultura.

Perquè és una illa tranquil·la i ofereix la possibilitat de realitzar un bon treball in situ.

Allotjament

Ens allotjarem a l’ alberg juvenil Sa Vinyeta, situat a tan sols 10 minuts a peu de Ciutadella, en una antiga casa de pagès del S.XVIII. Està format per la torre i diferents annexos de nova construcció. Compta amb 4 habitacions amb lliteres, amb capacitat per a 6 persones, adaptades a persones amb mobilitat reduïda, i 8 habitacions amb lliteres, amb capacitat per a 4 persones. Totes les habitacions disposen de bany complet. També disposa d’una sala de reunió, una sala polivalent, un camp de futbol, servei de bar amb entrepans i begudes, etc.

Dates

Del 8 al 12 de juny l’alumnat de viatjarà a Menorca per treballar in situ tots els continguts apresos al llarg del curs.

Objectius generals

• Conèixer i identificar els trets dialectals del català parlat a Menorca per valorar, dins la diversitat, la unitat de la llengua.
  • Conèixer les personalitats menorquines que han fet història en diferents àmbits de la cultura, sobretot en el món de la ciència, de la llengua i de la literatura.
  • Estudiar l’existència de diferents pobles i cultures que han dominat l’illa: la cultura talaiòtica, la conquesta romana, l’imperi bizantí, el domini àrab, la conquesta catalana i la Menorca britànica.
  • Conèixer els espais naturals d’ especial interès (ANEIS)
  • Estudiar la complexitat geològica i la varietat de materials antics que presenta l’illa.
  • Conèixer la tradició ramadera i la indústria menorquina
  • Identificar l’estil arquitectònic tant rural com urbà de Menorca.
  • Identificar les espècies endèmiques de plantes i animals
  • Conèixer les festes i tradicions menorquines
  • Establir lligams lingüístics i culturals amb alumnes de Menorca que apropin realitats sociolingüístiques similars, però allunyades.
  • Complir les normes de comportament establertes per a la preservació del medi natural.

Objectius de l’Àrea de Llengua Catalana

• El mes de febrer els alumnes de 4t d’ESO comencen un intercanvi epistolar i virtual amb alumnes del mateix nivell educatiu de l’institut Cap de Llevant de Maó. L’objectiu és potenciar l’ús de la llengua catalana, tot generant situacions reals de comunicació, i establir vincles i apropar les vivències entre nois i noies que parlen una mateixa llengua.