Àrea de Visual i Plàstica

La Plàstica és una forma de coneixement que permet desenvolupar estratègies per articular la intel·ligència i la sensibilitat. És una eina capaç de generar l’adquisició de nous aprenentatges, d’enriquir la nostra capacitat de comunicar-nos i expressar-nos, i d’ampliar la nostra manera de veure i interpretar el món.

El llenguatge plàstic permet treballar i potenciar les tres grans capacitats que ens ajuden a desenvolupar el pensament:

• La capacitat de percebre i veure les formes visuals de l’entorn, natural i urbà, i en l’Art. És la dimensió crítica.
  • La capacitat de fer i crear: és la dimensió productiva.
  • La capacitat de comprendre les imatges visuals i de l’Art: és la dimensió cultural.

De forma transversal a aquestes capacitats, estem potenciant el treball d’hàbits, normes i valors:

• Hàbits d’higiene, d’organització, d’autonomia…
  • Capacitat d’observació, de saber veure, entendre, seleccionar i elaborar pensament.
  • Esperit crític, saber opinar i avaluar per a poder actuar en conseqüència.
  • Capacitat per desenvolupar la imaginació, la creativitat, la innovació, per aportar noves solucions a les dificultats.
  • Sensibilitat envers els companys i l’entorn.
  • Mentalitat oberta, adaptable als canvis i tolerant.

Continguts de l’àrea

La plàstica és un llenguatge, una forma d’expressió que, com a tal, té una gramàtica visual formada per l’alfabet visual, que està compost pels elements del llenguatge visual: el punt, la línia, el pla, la textura, el color, el volum i la forma; i la sintaxi visual, que són les maneres de combinar les lletres de l’alfabet visual: mesura, proporció, agrupament, estructura, harmonia, contrast, direcció, moviment, ritme, equilibri, simetria, asimetria, etc.

En l’etapa de l’Educació Secundària Obligatòria, la majoria dels continguts de l’Àrea de Visual i Plàstica giren entorn a aquests elements del llenguatge visual i a la seva sintaxi:

2n d’ESO

1. El llenguatge visual

2. El llenguatge del Dibuix Tècnic

3. L’exploració visual de l’entorn

4. La representació de l’espai

5. La composició bidimensional

6. La creació en volum

7. La relació entre el pla i el volum

8. Imatge i tecnologia

3r d’ESO

1. La geometria plana

2. Els sistemes de representació

3. Els elements de la composició

4. La comunicació visual

5. L’art després de la fotografia

4t d’ESO

Aquesta matèria optativa ofereix als alumnes d’ESO que manifesten una inclinació cap als cicles formatius uns continguts pràctics de dibuix tècnic que puguin ser emprats a la nova etapa de formació professional que estan a punt de començar.

Els continguts es basen en una introducció al dibuix tècnic, amb la mínima teoria possible de cara a una immediata aplicació pràctica en diversos projectes de disseny industrial i gràfic.

L’alumnat apren el vocabulari bàsic elemental, i els fonaments geomètrics dels sistemes de representació tècnics més utilitzats en els diferents camps professionals.

S’incideix també en l’ús correcte de les eines i en la capacitat de crear nous productes de disseny aplicant els conceptes apresos.

La matèria es divideix en tres blocs:

Geometria plana

1. Presentació del curs