Primers dies i moltes activitats dins del programa de la 37a Edició de les Jornades Lacetània

Des de fa un parell de dies que el nostre alumnat ja està participant de forma activa de les diferents propostes d’activitats dutes a terme dins del marc de la 37a edició de les Jornades Lacetània.

El dilluns dia 27, va tenir lloc dins de l’acte inaugural la conferència «Els desllorigadors en la lluita contra el canvi climàtic: materials i sostenibilitat», on el físic Xavier Obradors, un dels científics manresans més reconeguts ens va exposar d’una forma magnífica quina és la situació actual pel que fa a emissions de diòxid de carboni i com s’hi ha arribat, demostrant que el principal causant de la carbonització és augment del consum energètic experimentat des de mitjan segle XX. Agraïm la participació en la mateixa de l’il·lustríssim Sr. Marc Aloy, alcalde de la nostra ciutat, de la Sra. Vanesa Mases, inspectora dels Serveis Territorials d’Educació a la Catalunya Central, de la Sra. Emma Moreno, gerent de la Fundació Lacetània i del nostre director el Sr. Francesc Delis per les seves paraules en aquest acte inaugural.

El mateix dilluns, ja s’havien dut a terme un seguit d’activitats més. L’alumnat de 2n ESO va participar en el taller “Energia de cada dia” dinamitzat per l’alumnat del CFGS de Tècnic d’Integració Social de l’institut Guillem Catà de la nostra ciutat. L’alumnat va poder reflexionar sobre els seus hàbits de consum responsable i el seu nivell de compromís amb l’estalvi energètic en el seu dia a dia.

Els de primer del CFGM d’AG10 van tenir una xerrada virtual molt interessant amb la CEO d’Hola Luz la Carlota Pi Amorós on els va explicar la seva trajectòria professional i el doble propòsit de la creació de l’empresa que ella dirigeix: aconseguir un món 100% renovable i que les persones, sobretot les dones, que hi treballin puguin desenvolupar al màxim de les seves potencialitats.

Ahir dimarts, l’alumnat de 2n ESO, va participar en un taller una mica boig, “La Revolució energètica a l’escola”. Gràcies a l’Institut Català de l’Energia per fer-nos un taller tan educatiu, dinàmic i divertit. Aquests nois i noies no s’haurien pogut imaginar mai el superpoder de la pasta dentífrica!

L’alumnat de 1r ESO, va participar en el taller de Súper Llavors. Taller que ens han ofert les companyes de Creadoras de Bosques. L’alumnat va crear una espècie de “pilotes”, amb argila, llavors, adob, i pinyons d’aglà. La idea és que el nostre alumnat, puguin dipositar cadascuna d’aquestes “pilotes” en algun lloc del seu entorn. Al bosc, a la muntanya, a l’hort o qualsevol lloc on hi hagi terra, i les condicions perquè hi pugui creixi un arbre.

Els alumnes de 1r de batxillerat científic van assistir a la conferència “Einstein a Ascó, física i energia nuclear”. Presentada per Francisco Calviño, professor del departament de Física. D’acord amb la famosa equació E=mc2 de la relativitat d’Einstein , massa i energia són intercanviables. Quanta energia es pot obtenir d’un quilogram de patates? Quanta energia es treu d’un quilogram de carbó? L’alumnat va fer-se reflexions d’allò més interessants.

Els alumnes de TM10, TM20 i TM10 van poder gaudir d’un taller “Excarceració de persones en vehicles accidentats” que va ser impartit pel cos de Bombers de la Generalitat de Catalunya. L’alumnat va poder viure in situ com actuen els Bombers en cas d’accident i emergència. Vam quedar ben al·lucinats amb la complexitat dels procediments que s’utilitzen, la cura i la delicadesa amb què aquests professionals exerceixen el seu treball per preservar els accidentats. Ha estat una gran experiència! Gràcies als Bombers de Manresa i en especial al Bomber Ramon Vidal per la gran demostració.

Sabies que només en 30 minuts, es consumeixen unes 120.000 càpsules de cafè d’una coneguda marca comercial? T’imagines el consum d’energia i la quantitat de residus que això representa per al teu planeta? Ahir l’alumnat de 4t d’ESO van estar reflexionant al voltant d’hàbits de consum més sostenible. Agraïm aquestes reflexions a la Montse Clapers de GAIA Moià per aquesta xerrada “El canvi climàtic”, tan enriquidora.

Aquest és només un petit recull d’algunes de les activitats d’aquests dos primers dies de jornades, avui continuem, i fins divendres,  amb un munt més d’activitats. Us animem a participar-hi!