FP Dual. Experiències de les empreses.

A DENSO vam iniciar l’experiència de DUAL el 2019, amb l’inici del CFGS Manteniment Electrònic, i des d’aleshores hem mantingut 2-3 alumnes cada any, afegits a les pràctiques FCT d’altres especialitats.

Com empresa tenim clar que l’acollida d’estudiants és una activitat que fomenta l’obtenció constant de coneixement i experiència a tothom, sigui alumnat, centre educatiu o empresa. I com no pot ser d’altra manera, també és una via d’incorporació a plantilla en cas de coincidència amb necessitats laborals.

Si bé ja portem anys de col·laboració en pràctiques de modalitat FCT, ha estat l’ampliació a l’experiència de modalitat DUAL la que creiem ha donat un impuls addicional a l’activitat docent. La major durada permet a l’empresa preparar continguts més extensos, i en conseqüència, l’estudiant pot assolir un major nivell d’aprenentatge i experiència en mètodes i tecnologia en entorn real.

Per a l’estudiant, el DUAL li serà un tret diferencial alhora de cercar oportunitats laborals, ja que haurà crescut en competències gràcies a utilitzar mètodes i tecnologia en entorn real, i alhora tenir assumits els nivells de responsabilitat i exigència que l’entorn laboral li demanarà assolir.

Al mateix temps, com empresa, reconeixem el beneficis interns que estem obtenint, ja que si bé pot arribar a ser una bona font de reclutament, el fet d’haver de compartir coneixement i experiència ens afegeix una motivació extra en assegurar l’estandardització de mètodes, millorar la formació interna, fomentar l’escolta activa i analitzar l’aplicabilitat de noves idees (millora continuada).

Per tot el que hem comentat, no en tenim cap dubte. Les pràctiques DUALS, es una activitat molt eficaç en el procés de capacitació de futurs/es professionals, de millora continua de les empreses, i alhora de foment de contractacions.

Francesc Ibañez
HR Systems, Recruitment & GA

D’ençà de l’any 2013 que Maxion Wheels España SL comença a incorporar estudiants en pràctiques en la modalitat de dual principalment en col·laboració amb Lacetània.

Aquesta, és, sens dubte, una fórmula d´èxit per totes les parts implicades:

• Per l´alumne, perquè li permet combinar la formació en el centre educatiu i l´aprenentatge a l´empresa, ajudant-lo en el seu procés de creixement i apropant-lo a conèixer el món professional que hi ha darrera de la seva futura professió. Una excel·lent experiència.
  • Pel centre educatiu i per l´empresa, que comparteixen les responsabilitats formatives i ajuden a que els ensenyaments professionals s’adeqüin a les necessitats del mercat laboral amb l´objectiu de millorar la qualitat d’aquests, fent créixer el talent al territori.

A Maxion estem convençuts que aquesta és la línia a seguir i amb aquesta vocació de compromís amb el nostre entorn seguim apostant cada any per diversos programes d´ensenyament dual en les nostres àrees i processos de treball.

L´ensenyament dual ja forma part de la cultura de Maxion, i, naturalment, ens permet crear una pedrera de professionals del futur que fructifica a mig termini amb la seva incorporació als nostres equips. En aquest camí no vull oblidar l´esforç dels nostres professionals que, més enllà de les seves responsabilitats diàries, exerceixen la funció de tutor i guien aquests nois i noies en la seva trajectòria amb nosaltres. La funció de tutor es clau i la seva elecció cabdal pel correcte funcionament del programa.

Finalment, agrair també l´esforç de Lacetània i els seus responsables per facilitar els programes dual en els seus cicles de grau formatiu.

Com deia a l´inici, estic convençut que aquesta és una fórmula beneficiosa per a tots.

Convido a totes les empreses del nostre territori a compartir l´experiència.

Josep Maria Esquius
Director de Recursos Humans

ANELCO ELECTRÒNICA, en col·laboració amb l’Institut Lacetània, acull alumnat en modalitat dual. Acollir alumnat durant el període d’un any, suposa un bon projecte per l’empresa, ja que la formació de joves dins l’àmbit laboral sempre és un repte i és molt gratificant.

La col·laboració amb Lacetània la portem fent durant uns quants anys, acollint alumnes que estudien el grau mitjà, durant períodes de no més de sis mesos, i la diferència entre aquesta modalitat i la modalitat dual és que amb la dual en ser la duració més llarga, l’alumne pot desenvolupar-se millor i ser més autònom i independent a l’hora de poder dur a terme les tasques encomanades.

Manel Cuevas
Anelco Electrònica

A Gestamp Metalbages, S.A. vam tenir el primer estudiant en modalitat Dual a l’any 2014 i des d’aquest any que n’hem tingut com a mínim un cada any. Cada any tenim estudiants en FCT de les especialitats que fins ara no contemplaven la formació Dual, però el fet que només siguin 350 hores d’estada a l’empresa fa que als alumnes no els sigui fàcil assimilar els coneixements i les experiències que podrien adquirir en la seva estada a l’empresa. Realment la majoria de vegades només se’ls poden ensenyar feines auxiliars perquè puguin conèixer l’empresa i el mon laboral però poca cosa més.

La formació Dual, on l’estada a l’empresa és de moltes més hores, té dues grans avantatges: 1) Els tutors de l’empresa s’impliquen més en la formació de l’estudiant 2) Com empresa tenim més temps per conèixer la persona i tenir més elements per decidir si l’incorporem a plantilla o no. En els últims 5 anys hem incorporat a 3 estudiants de Dual.

Miquel Galí
Director de Recursos Humans