Sistema educatiu portuguès

Dia 5. Avui hi havia vaga de docents a tot el país. Per tant, no hem pogut gaudir de la jornada amb professorat i alumnes. Però hem estat reunits amb la Margarita, que ha estat una excel·lent amfitriona i hem pogut acabar de comentar aspectes del sistema educatiu portuguès. Aquestes són algunes de les mesures que han estat promogudes pel govern:

1. Generar una necessitat de canvi educatiu amb un model flexible i obert a la comunitat i entitats de l’entorn.
  2. Injectar recursos econòmics al sistema educatiu, principalment en instal•lacions adaptades a les necessitats actuals de la societat, a recursos materials i a les necessitats també econòmiques de les famílies.
  3. Una estructura de governança en què les administracions locals monitoritzen les entitats i l’administració central monitora a les locals.
  4. Normativa i orientacions per part del govern per tal de desenvolupar la coordinació entre els diferents agrupaments educatius de manera adequada.
  5. Una avaluació externa i pública a la comunitat educativa per detectar accions de millora.
  6. Promoure Activitats d’Enriquiment Curricular per a l’alumnat del prim  er cicle.
  7. Educació pública obligatòria fins als 18 anys.
  8. Promoure la integració i inclusió de l’alumnat a tots els centres educatius.

Tot i que hi ha molts altres àmbits que caldria millorar, amb aquestes mesures el govern portuguès pretén aconseguir que el seu sistema educatiu sigui referent i de qualitat.

Després hem anat a fer el dinar de comiat 😞 i a visitar el museu de Portimao.

Aquests dies han estat intensos, interessants i molt emocionants! Gràcies a tot l’equip que ha fet possible aquest intercanvi: l’equip directiu de l’institut per donar suport i impulsar tot allò que ens ajudi a millorar cada dia,  la coordinadora del programa a l’institut, Victòria, per la feina feta i la Margarita, per tot el que hem après amb ella. També vull agraïr tot el que hem compartit i m’han ensenyat els meus nous amics, l’Alberto, director de l’institut escola Daniel Mangrané i la Carina, directora de l’institut 5 sènies de Mataró. Tots dos liderant projectes transformats, un goig absolut aquesta companyia professional i humana. Gràcies Portugal, gràcies, Amics!