Embruixades, la revetlla de la dona al Bitàcola (7M)

Ahir, 7 de març de 2022, es va celebrar la revetlla de la dona al Bitàcola. Aquesta celebració era un dels encàrrecs de l’Espai en Xarxa Bruixes. Del feminicia a la icona social. Per tant, els nois i les noies de 3r d’ESO d’aquest EX van dissenyar, organitzar i dinamitzar totes les activitats relacionades en aquesta celebració.

Tot l’alumnat del Bitàcola va gaudir de les següents activitats:

• El ball de les bruixes. Aquesta activitat engloba les activitats esportives de la jornada. La primera consistia en aprendre el ball de les bruixes que emanava de la cançó de Bruixes de Ginestà i Roba estesa. La coreografia d’aquest ball ha anat a càrrec de la Bibiana Campos i la Noa Delgado. Ambdues ho tenien dessignat com a bon propòsit d’aquest curs. Maleuradament, la Noa no va poder assitir a la celebració. En el seu lloc va participar la Iraya Zafra. La segona activitat va estar dinamitzada per la Leire Rivas i l’Aliz Artiaga i consistia en un joc de rol on el poble acussava de bruixa a un dels seus mebres. I, finalment, la tercera activitat era una versió del joc del mocador feminista. En aquest cas, els equips per aconseguir punts havien de distingir si era certa o mentida les frases sobre dones de finals de l’edat mitjana i començament de l’edat moderna. Aquesta darrera activitat va estar dinamitzada per l’Aitor Morales i en Robert Soler.
  • Lectura del manifest + Activitat de les Bruixes. Lectura del manifest institucional que llegirà la nostra companya Judith Antequera de 3r C a l’Ajuntament de BdV. Seguidament, feiem l’activitat bruixes que consisties en descriure les característiques físiques i psicològiques de les bruixes, així com també els seus trets positius i negatius. L’objectiu era identificar les representacions socials que teniem sobre les bruixes per, posteriorment, llegir una font secundària sobre qui eren realment les bruixes i tornar a refer l’activitat.

• Documental Bruixes, la gran mentidaL’alumnat va poder visualitzar el documental emes per Sense ficció de TV3 tot responent unes qüestions plantejades per tal de comprovar quina investigació hi ha darrera del primer feminicidi d’occident.

• Enfanga’t. L’activitat artística de la jornada va consistir en realitzar una bruixeta amb fang. Cada alumne/a havia de dissenyar la seva representació de bruixa. El proper objectiu de l’alumnat de l’EX serà posar noms i cognoms aquestes bruixes que simularan les dones cremades al principat.

A més de la jornada d’activitats reivindicatives i reflexives, a l’hora del pati, es va inaugurar el primer pati feminista a càrrec de l’Assemblea Feminista del Bitàcola. Aquests van consistir en diversos tallers dinamitzats per les pròpies membres de l’Assemblea Feminista del Bitàcola. També varem poder gaudir de la presència de l’Assemblea Feminista de Barberà del Vallès.

Els tallers van ser els següents:

• Taller jocs de taula (Lluna Mata de 1r D). Taller destinat a jugar amb jocs de taula feministes

• Taller crema de bruixes (Marc Martín de 4t A). Taller on es simulava una foguera i es cremaven discursos i actes masclistes representats en un paperet.

• Taller Assemblea Feminista del Bitàcola (Anna González de 4t C). Paradeta d’informaicó sobre l’Assemblea Feminista del Bitàcola.
  • Taller Assemblea Feminista del Barberà del Vallès. Paradeta d’informaicó sobre l’Assemblea Feminista del Barberà del Vallès.

• Taller de maquillatge (Gina Santos de 2n A). Taller de maquillatge amb motius feministes i de bruixa.

• Taller de manicura (Martina Companys de 1r A). Taller de manicura amb colors feministes

• Taller de lectura feminista (Paula Hurtado de 2n C). Taller de lectura feminista. Els llibres d’aquest taller han estat cedits a prèstec gràcies a la Biblioteca Esteve Paluzie de Barberà del Vallès.

• Taller barret de bruixa (Lucía Alvarez i Laura Martínez de 2n B). Taller de manualitats on es realitzava un barret de bruixa.

• Taller de photocall (Ona Quirós de 2r B i Jose Aguada de 4t C). Photocall d’instagram per recordar la jornada
  • Taller de ball feminista (Leyre Flores de 1r C). Taller de ball amb cançons feministes
  • Activitats esportives al pavelló (Natalia Vidigal de 3r A, Noelia Carrillo de 3r B i Irene Jiménez de 3r C). On es van destinar les activitats esportives al badminton i el pichi

Per tal de fer més festiva la jornada. Prèviament l’alumnat de l’EX i l’Assemblea Feminista del Bitàcola van realitzar una campanya per a que tots els seus companys i les seves companyes de l’institut vinguessin el 7 de març disfressades de bruixes tot establint un concurs de disfresses per nivell. Les bruixes premiades van ser les següents:

Ariadna Cabeza Corral (1r D)

Laura Sousa Córdoba (2n C)

David Fernández González (3r C)

Marc Martín Blánquez (4t A)

Estem molt agraïdes per tota la feinada realitzada per part de l’alumnat i el professorat implicat. Especialment a l’alumnat de l’EX Bruixes i l’Assemblea Feminista del Bitàcola. Així com també a la Noemí Muñoz. Estem segures que amb inciatives com aquesta eduquem una ciutadania crítica participativa que aposti per una igualtat i equitat de gènere. I que reivindiqui que “som la netes de les bruixes que no vareu poder cremar!“.