Creant i imaginant l’espai a 3r d’ESO

Amb molta probabilitat, la geometria és una de les ciències més antigues. Aquesta branca de les matemàtiques que estudia la relació de longituds, àrees i volums ha ajudat a la humanitat en la resolució dels reptes que ens hem trobat en camps tant diversos com l’agricultura, l’astronomia, la construcció o la cartografia. I és la branca triada en els projectes del primer trimestre dels alumnes de 3r d’ESO dins de l’àmbit matemàtic.

Vam iniciar-nos en l’estudi de l’espai amb la resolució d’un problema: quin sistema podem instal·lar al centre per augmentar les zones d’ombra durant el temps d’esbarjo?. Cadascú va dissenyar i buscar possibles solucions, que després es van posar en comú en grups fins arribar a una proposta final a cada classe que cumplis criteris tant pressupostaris com pràctics.

En la segona meitat del trimestre hem treballat els poliedres, principalment els sòlids platònics, des de varies vessants. Vam començar l’ús de l’eina informàtica Geogebra per a la creació virtual d’aquestes figures per a continuació fer el salt abstracte a llenguatge matemàtic del volum i superfície en tres dimensions. I per acabar, hem dedicat esforços a la creació real i manipulativa dels diferents sòlids platònics que decoren la classe durant aquests dies.