PER TRETZE RAONS

Per-tretze-raons

Hannah Baker és una noia que es suïcida. Quan és suïcida deixa 13 cintes de casset gravades explicant cadascun dels motius pels quals ho ha fet. Justin és el pimer amor de Hannah Baker, també va ser el seu primer petó. Ell la va convidar a sortir i li va prendre una foto una mica comprometedora, que llavors va mostrar als seus amics, iniciant així una sèrie de rumors sobre Hannah. Justin, va fotografiar-la amb el seu telèfon mòbil i és Bryce que la va enviar a tots els companys. Alex Standall va conèixer la Hannah i la Jessica en una cafeteria. Va fer una llista de les noies de l’escola on Hannah va aparèixer com la que tenia el millor “darrere”. Hannah diu que si ell no hagúes fet aquella llista, la majoria de les coses de les que parla en les cintes no hauria passat. Jessica Davis i Hannah es van veure obligades a anar a una cita amb el seu conseller, ja que tots dos eren nous, estaven junts a la cafeteria, on van conèixer l’Alex i van ser amics fins que finalment es van adaptar a l’escola. Va tenir una relació amb Alex que va acabar a causa dels rumors que Hannah i Alex mantenien una relació darrere d’ells i sempre es va culpar a la Hannah d’això. Tot va empitjorar quan Alex feia la maleïda llista.Tyler era un voyeur que espiava a Hannah des de la finestra de la cambra d’ella, i li feia fotos. Un dia, en tornar a casa del Cresmolt, Hannah sospita que algú l’assetja quan escolta una càmera sonar en obrir la porta de casa i després en entrar a la seva habitació. Aquest dia no aconsegueix dormir tranquil·la producte dels nervis per no saber qui estava fora davant de la seva finestra. L’endemà a classe comença a parlar amb Courtney. Hannah acaba per explicar-li el succeït la nit anterior i Courtney decideix quedar-se a dormir a casa per tal d’ajudar-la a descobrir qui és l’assetjador. Estant ja a casa, el van incitar jugant a reptes llevant-se la roba, finalment besant-se, fins que el van agafar desprevingut, però no li van veure la cara. L’endemà Hannah li va preguntar a tothom “On estaves ahir a la nit?” Tyler va respondre “Jo? Enlloc”, la qual cosa va fer que Hannah ho descobrís.

Els personatges principals són:

Clay Jensen. Tenia el cabell de color marró i una mirada intensa.

Hannah Baker. Era una noia molt descomfiada.

Andy Baker. Tenia el cabell de color marró i no molt llarg.

Justin. Tenia el cabell curt, rosset i amb els ulls clarets.

Mr. Porter. Era de color fosc, amb cabell curt i de color negre.

Mrs. Baker. Tenia el cabell marró i els ulls molt clars.

La novel·la transcorre durant un curs escolar en un institut bastant gran dels Estats Units tot i que no menciona en quina ciutat és.

L’autor és Jay Asher. La seva pàgina oficial és www.thirtennreasonswhy.com, també en té una a wikipedia. Jay Asher va néixer a Arcadia, California, Estats Units el 1975. Va ser criat en una família que el va animar a tots els interessos artistic, des de tocar la guitarra a l’escriptura. Assistí a la Cuesta College després d’acabar l’escola secundària. Va ser aquí que va escriure els seus primers llibres. En aquest moment de la seva vida, ja havia decidit que volia ser un mestre de primària. Llavors va passar a la Politècnica de California State University a San Luis Obispo, on el va deixar en el seu últim any prosseguir la seva carrera com a escriptor seriós. Tota la seva vida va treballar en diversos oficis, com un empleat en una botiga de calçat i en biblioteques i llibreries. Moltes de les seves experiències de treball va tenir un infuència en algun aspecte de la seva escriptura. Va néixer el 30 de septembre de 1975, per tant té 41 anys.

Altres llibres que ha escfrit són:

The future of Us (2011).

Scoring with Logic Pro (2012).

Noche de Luz (2016.

Piper (2016).

Tu & Yo, aquí ahora (2012).

La novel·la m’ha agradat molt i recomano també la sèrie.

GISELA PUIG