Fem sabó com ho feien les àvies

Els alumnes de 3r d’ESO han realitzat sabó amb oli i sosa càustica (hidròxid de sodi) tal com ho feien  tradicionalment les nostres àvies. Aquesta pràctica de laboratori serveix per visualitzar un exemple clar de com les reaccions químiques serveixen per fabricar noves substàncies útils.

Els alumnes pregunten com és possible que a partir d’una substància corrosiva com és la sosa i l’oli, una substància que taca, es pot obtenir sabó que no és corrosiu ni taca, al contrari, renta.

Aquestes preguntes ens porten a reflexionar sobre què és una reacció química i per què els productes resultants no tenen les mateixes propietats que els reactius inicials. És la màgia de la química. La recombinació dels àtoms.

Després de la pràctica els alumnes elaboren un informe en grup amb els objectius de procediments i conclusions que s’han treballat prèviament a l’aula de laboratori.

No tenim dubte que la millor manera d’interioritzar els conceptes de ciència és a través del treball reflexiu al laboratori i la seva fixació posterior amb activitats o posades en comú.

Andreu Faro. Departament de física i química