“Retornarem pels vells camins de França [···]
Alçarem el cap per cridar ben fort
Endavant amb l’ànima i el cor”
Ricard Garriga Salvadó “Retornarem”
“Garriga fou un músic i mestre tarragoní” aquesta seria la biografia idònia que se li podria adjudicar a l’autor d’aquests versos. Però, malauradament, s’ha de completar indicant la seva condició de “deportat al camp de concentració nazi a Mauthausen”.
La seva història i la de molts altres tarragonins deportats als camps nazis van ser homenatjades el passat dimarts 27 de gener, amb motiu del dia Internacional de commemoració de les víctimes de l’Holocaust. Els alumnes de Ciutadania, Política i Dret de 1r de Batxillerat en el paper d’Ambaixadors del Parlament Europeu, acompanyats per la Carmen Altabas i la Jordana Ferré del Departament de Ciències Socials, vam poder gaudir d’una visita guiada per les diverses stolpersteine o llambordes de la memòria situades per la Part Alta de Tarragona.
Elaborades per l’artista alemany Gunter Demnig, busquen que, mentre hom camina per la ciutat, ensopegui. No pas amb els peus, sinó amb el cap i el cor: recordant que si no fem memòria de l’horror passat, estem condemnats a tornar-lo a viure.
Tot l’acte ens va servir per a recordar que, malgrat viure en temps d’incertesa, governats sota l’imperi de la ignorància i de l’oblit on els feixismes creixen desmesuradament, tenim el deure ineludible de no oblidar. La memòria històrica és l’únic camí per a complir el “mai més” que ens vam prometre en algun moment com a humanitat.
Joel Gutiérrez, alumne de Ciutadania, Política i Dret (1r de Batxillerat A, B i C)

