Llibres digitals, una bona idea prou ben executada?

La integració de la tecnologia en l’àmbit escolar ha agafat embranzida durant els darrers anys. Això s’ha vist reflectit en la incorporació de llibres digitals als instituts, però aquesta no ha agradat a tothom.

Per endinsar-nos una mica més en l’opinió sobre aquest nou format, des de La Benvista hem dut a terme una petita investigació al nostre centre escolar, mitjançant unes breus entrevistes a quinza alumnes i cinc docents. El recull de les perspectives de cadascú ha estat força divers, proporcionant-nos d’aquesta manera un millor i més interessant estudi.

Hem organitzat les opinions separant professors i alumnes, ja que són dues perspectives totalment diferents i cal tenir-les en compte, però de manera dividida:

Pel que fa als alumnes, tots coincideixen en que un punt a favor és estalviar-se la càrrega constant dels llibres de text a la motxilla, bossa… Encara i així molts afirmen que els hi sembla una bona iniciativa, però que hi ha hagut una mala execució, ja que molts docents no saben fer servir aquest tipus de tecnologia i com a proposta de millora volen que s’especialitzin primer en el seu funcionament mitjançant algun curs i un cop amb les idees més clares començar a posar-les en pràctica.

De cara als continguts, han detectat forces errades ortogràfiques i escassa teoria.

Respecte a les opinions de la resta d’alumnat la que més s’ajusta i les engloba és la d’en Guillem Casañola, alumne de 1r de batxillerat; que diu:

“Prefereixo els llibres en paper, ja que és molt més fàcil per estudiar i sota la meva experiència quan utilitzo els llibres digitals, en tenir accés a internet m’incita a distreure’m i fer altres coses a banda de seguir la classe. Per tant, l’ús dels llibres digitals són una millor opció si ets capaç de mantenir la concentració.”

Per altra banda, pel que fa als professors, els fa la sensació que les editorials no han acabat de fer una elaboració completa dels continguts. Tot i que, per una banda, s’entén que com hi ha aquesta incertesa de  cara al curs vinent en els batxillerats i l’organització creuen que els continguts no són gaire enriquidors, i que fins i tot hi ha errades tècniques. Pensen que fa una sensació precària i es veu que és poc treballada i, que per a fer bé aquest projecte hauria de treballar-se molt més i així obtenir resultats mitjanament millors que els que hi ha actualment.

A més a més, els està sent insuficient, ja que han de cercar teoria en altres fonts d’informació.

Coincideixen amb els alumnes en què a la llarga serà inevitable aquest canvi, ja que les tecnologies cada cop estan més avançades, tot i que els sembla excessiu passar tantes hores lectives seguides davant de les pantalles.

Tot seguit trobem una citació d’un professor de batxillerat de l’àmbit lingüístic del nostre centre:

“Personalment, prefereixo el format clàssic, és a dir, treballar amb llibres de paper. Crec que la millor manera de millorar l’ortografia és escrivint a mà, pel fet que amb l’ordinador existeixen diferents tipus de correctors que fan que no ens fixem en els nostres errors. Tot i això, estic a favor d’estalviar paper per ajudar al medi ambient. Estaria bé que aprofitant que podem veure vídeos i fer activitats cooperatives amb l’ordinador, aquestes estiguessin incloses en els llibres digitals i no només les clàssiques activitats que hem fet sempre.”

Més enllà del debat de la digitalització, els alumnes, com a proposta de futur també van proposar que a banda de continguts digitals ja fets, els docents poden seguir portant material propi amb el seu suport visual. Fins ara, els ha funcionat força bé i sí que és una bona manera pels professors ja que ajusten la informació al seu gust i cadascú usa la plataforma que cregui més convenient.

Generalment, es pot observar que han estat opinions molt semblants, en gran part s’ha estat d’acord que ha sigut una iniciativa de digitalitzar els continguts mal executada i preparada per part de les editorials i del personal del centre. De cara a l’any que ve es proposa la millora d’aquest sistema, ja que pot aportar moltes facilitats i avantatges respecte a l’aprenentatge més interactiu. Amb una millor adaptació de les noves versions, podria convertir-se en una gran eina per a la formació dels alumnes dels centres.

Text: Marina Pérez, Karen Idema i Clàudia Soto
Foto: El Periòdico