Mossos d’Esquadra

En els últims mesos, els Mossos d’Esquadra han estat impartint tallers a l’alumnat de tota l’ESO per educar-los sobre temes importants relacionats amb la seguretat i la prevenció de conductes no desitjades. Es van impartir tallers diferents a cada nivell: “Internet segura. Xarxes socials” per a l’alumnat de 1r ESO, “Situacions de risc per a joves” per a l’alumnat de 2n ESO, “Violència masclista: on comença tot”, a 3r ESO i “Drogues i Lleis”, a 4t ESO.

El taller de “Internet segura. Xarxes socials” per a l’alumnat de 1r ESO tenia com a objectiu principal educar els joves sobre el món d’internet i les xarxes socials, així com ajudar-los a fer-ne un bon ús. L’agent dels Mossos va començar explicant què és una xarxa social i els diferents tipus que existeixen. Després va passar a explicar els riscos que pot comportar tenir i/o accedir a les xarxes socials i van donar consells de seguretat per prevenir qualsevol risc o perill. També van fer èmfasi en la importància de no agregar persones desconegudes a les xarxes socials i va explicar la responsabilitat de cada persona a l’hora de penjar una fotografia a internet. Finalment, va facilitar contactes d’ajuda i suport per a aquells que necessitin ajuda o consell.

El taller de “Situacions de risc per a joves” amb l’alumnat de 2n ESO tenia com a objectiu educar els joves sobre les possibles situacions de risc que poden experimentar i com actuar davant d’elles. L’agent dels Mossos va començar explicant les identificacions policials i la documentació obligatòria per als menors d’edat. Després, va passar a explicar la responsabilitat penal dels menors, les mesures que es poden imposar i la responsabilitat civil dels tutors legals. També va abordar temes com les drogues, les violències sexuals, el bullying, les baralles, les pintades i grafits, els delictes d’odi i la discriminació. Finalment, van explicar com actuar davant d’un menor relacionat amb armes o objectes perillosos, alcohol o tabac.

A “Violència masclista, on comença tot?”, que es va fer a 3r ESO, l’alumnat va poder reflexionar sobre diferents tipus de violència masclista que donen lloc a que, de manera directa o indirecta, es perpetuïn a la societat conductes sexistes i discriminatòries que ens allunyen de l’equitat. A més d’identificar i analitzar diferents situacions de violència masclista, l’alumnat també va poder conèixer amb quines eines comptem per denunciar aquests abusos i quin és el procediment quan es tractar de protegir algú en situació de risc.

“Drogues i lleis”, a 4t ESO, buscava que l’alumnat prengui consciència de la gravetat real incórrer en conductes il·legals relacionades amb el consum i venda de drogues. Els mossos d’esquadra van parlar de les lleis que regulen les drogues i les diferents penes associades amb la seva venda, ús i tràfic. Van destacar la importància de seguir les lleis i les conseqüències legals que es poden enfrontar si es violen. Els estudiants també van tenir l’oportunitat de fer preguntes, i es van discutir temes com l’efectivitat de les lleis de drogues i les alternatives a la presó per als infractors.

Aquests tallers han estat una oportunitat per als estudiants d’ESO per ajudar a millorar la consciència dels estudiants sobre aquestes qüestions i a proporcionar-los les eines necessàries per fer front a possibles situacions de risc en el futur. A més, és important destacar la importància d’aquests temes pel benestar i la seguretat dels joves i la seva integració en la societat.