Setmana de la ciència al PV

La setmana del 8 al 12 de novembre hem celebrat la setmana de la ciència a l’institut.

Les activitats que hem realitzat per nivells són:

PRIMER ESO: Projecte Fem de meteoròlegs al Montcau.
Com que aquesta setmana hi ha organitzada una sortida al Montcau l’alumnat farà de meteoròleg al voltant d’aquesta sortida i a la tornada farà uns pòsters pel passadís de primer.

SEGON ESO: Projecte sobre begudes ensucrades
Els alumnes aniran al laboratori per tal de validar si l’etiqueta de les begudes ensucrades pel que fa a la quantitat de sucre són correctes o no. Hauran de preparar diferents dissolucions de sucre amb aigua i mesurar-ne la densitat.
Hauran de representar gràficament aquestes dades utilitzant l’Excel o el Geogebra i així podran determinar gràficament la concentració de sucre d’alguna beguda ensucrada. Aquesta tasca la poden realitzar els de matemàtiques.
Tots els resultats obtinguts es recolliran en una cartolina gran i es penjarà al passadís.

TERCER ESO: Projectes “Ho van solucionar elles” i “L’experiment de l’Emily Rosa”
Ho van solucionar elles: Es tracta de fer la recerca d’invents que han fet les dones i buscar la raó per la qual van fer aquell invent.
El producte són uns posters il·lustratius per penjar a fora el passadís i un vídeo on els alumnes per grups representen com es va crear aquell invent i quina necessitat va portar al seu procés de creació.

L’experiment de l’Emily Rosa: Es proposa simular l’experiment que va dur a terme l’Emily Rosa. Ha fet una proposta en la qual es dedicaran 3 sessions: una per veure el vídeo de l’experiment i recordar el mètode científic, la segona per realitzar l’experiment a classe per parelles i l’última per fer una anàlisi de les dades recollides. Es treballarà a Matemàtiques i a Física i Química.

QUART ESO: Projectes “Fer un vídeo matemàtic original” i “Com la química canvia les nostres vides”
“Fer un vídeo matemàtic original”: Els alumnes hauran d’explicar diversos conceptes matemàtics que es treballen a l’ESO de forma original en format de vídeo.
Els vídeos generats es passen a la TV que hi ha al hall de l’institut.
“Com la química canvia les nostres vides”: Amb QE i QF, grups de ciències, es faran uns pòsters digitals sobre com la química ha canviat les nostres vides. S’exposaran al passadís de l’edifici petit.

BATXILLERAT: Projectes reptes científics, aforismes científics i jocs d’atzar.
Reptes: durant la setmana anterior l’alumnat, per grupets, proposa petits reptes de química, biologia, física, matemàtiques,…La setmana de la ciència es pengen al hall de batxillerat i voluntàriament l’alumnat hi participa responent-los. La setmana posterior, cada seminari seleccionarà qui premia.

Aforismes: L’alumnat escull o busca un aforisme lligat amb la ciència ja sigui pel seu autor/a o pel seu contingut, explicar per què l’han triat, donar quatre idees sobre el seu creador/a i explicar el seu significat.

Jocs d’atzar: L’alumnat ha creat un joc de màquina escurabutxaques que s’ha instal·lat a l’entrada de l’institut per tal que l’alumnat hi jugui i prengui consciència de com de difícil és guanyar.