Ruta guiada per Sabadell, Espais i símbols de poder. (Quart d’ESO)

Alumnes de quart d’ESO van acabar la setmana passada les seves classes d’Història amb una ruta guiada per Sabadell, Espais i símbols de poder. Un recorregut per espais als quals hi ha associats fets relacionats amb la guerra civil i la repressió franquista posterior.

La ruta organitzada pel Museu d’Història de Sabadell i amb la guia de Gemma Aguilà ens va apropar a moments històrics recorrent espais actuals. Vam reflexionar sobre el paper de la història, de com podia haver estat el país sense el cop d’estat i de com la dictadura franquista va ocupar l’espai públic per reprimir, manipular i dominar la població. També sobre la memòria històrica, o la manca d’aquesta, al nostre país.

Per acabar la ruta vam anar a veure una stolpersteine, una llamborda, que recorden els morts en camps de concentració nazi. La de Rafael Monllor Berenguer. Allà ens esperava el seu fill, ara amb 87 anys, i la seva besneta, Maria Monllor, exalumna del Pau Vila que va fer el seu treball de recerca sobre el seu besavi. Ell ens va explicar la història del seu pare, al que pràcticament no va conèixer. La participació en la Guerra Civil, l’exili a França, les cartes a la seva mare, i el trasllat a Mauthausen, el camp de concentració on van anar la majoria de republicans espanyols una vegada Franco els va considerar no-espanyols, o apàtrides. Ens va parlar de la importància d’homenatjar aquestes persones, de recordar el passat. I del valor que per a ell, i per al país, té aquest record. El seu pare va morir en una cambra de gas, al castell d’Hartheim (https://ca.wikipedia.org/wiki/Rafael_Monllor_Belenguer). Maria, la seva neta, va dir als nostres alumnes, pocs anys més joves que ella que són els joves, ells, els que han de recordar per construir el futur des del present, rebutjant missatges de racisme o masclisme propis del feixisme que va intentar aturar el seu besavi.