Una visita a la Barcelona del S. XVII a través del Quixot

El dilluns dia 9 de març, els alumnes de 1r de batxillerat i els de literatura castellana de 2n del batxillerat humanístic, vam poder gaudir d’una ruta literària que recreava els paranys que van recórrer els protagonistes de l’obra més destacada de Cervantes, Don Quijote de la Mancha, en el segon volum d’aquesta joia de la novel·lística universal, per Barcelona.
D’aquesta manera ens vam poder endinsar en els diferents matisos que caracteritzaven la societat del segle XVII al mateix temps que descobríem un ambient de literatura medieval traslladat al segle XXI.
Primerament, el guia i gran coneixedor de l’obra, va entregar-nos un dossier que havíem d’anar elaborant a mesura que anàvem seguint els passos els quals segles enrere havia seguit una de les parelles més conegudes arreu del món al llarg de la història. Així doncs, en arribar a un lloc culminant, llegíem el fragment de la novel·la corresponent a l’indret on ens trobàvem.
Pel que fa a la ruta literària, aquesta va començar als jardins de l’Hospital de la Santa Creu que temps enrere havia estat un hospital per als pobres, tot seguit per les Rambles, Portal de l’Àngel, la Catedral del Mar fins arribar al Port de Barcelona, on es diu que Cervantes havia viscut.
Finalment, vam gaudir d’una estona lliure, tot aprofitant el bon temps a la capital. La gran majoria vam optar per passejar pel Port de Barcelona i immortalitzar el moment tot fent-nos fotos amb el blau del mar de fons.
Així va ser com els estudiants de batxillerat del centre vam poder ampliar els nostres horitzons de coneixement respecte una de les més reconegudes obres universals i experimentar en primera persona allò que els estudiosos afirmen: que dins de tota
composició clàssica es reflecteixen aquelles qüestions que sempre han preocupat a l’ésser humà, i que conseqüentment mostren la seva complexitat.
A més a més, es tracta d’una obra de maduresa de l’escriptor que recull la seva trajectòria vital i el procés històric que va viure, de l’optimisme renaixentista al desengany barroc. Per tant, els alumnes de l’institut que vam tenir la sort d’acudir a aquesta sortida, no només vam conèixer en profunditat el Quixot, sinó que també vam aprendre sobre àmbits històrics, literaris i fins i tot vitals.
En definitiva, va ser una gran excursió la qual repetiríem encantats i recomanem 100 % als futurs estudiants que decideixin seguir estudiant a l’Institut Montbui. Ara bé, heu de recordar que, per ser un/a bon/a cavaller/a s’ha de seguir el lema del Quixot: “Desfer greuges, redreçar torts i protegir donzelles (o donzells)”.

Èlia Fernàndez i Laia Moyes
2n de batxillerat A