Erasmus + From Diversity to Employability – Quarta reunió transnacional a Estocolm, Suècia

Del 10 al 13 de febrer va tenir lloc la quarta reunió transnacional del projecte Erasmus+ a Estocolm, Suècia. Cadascun dels set instituts que formen part d’aquest  projecte, d’Àustria, Finlàndia, Itàlia, Polònia, Portugal, Suècia i nosaltres, vam presentar tres activitats que s’han portat a terme als nostres centres.Com ja vam acordar en la reunió anterior de Lisboa, aquestes activitats eren Grup+ (PIM program), i-Program i (Digital art) i Working in a Company  (Student employment subject).

Grup+ (PIM program)

Pel que fa a l’activitat anomenada Grup+, que es refereix a la divisió dels grups classe en diferents nivells segons les diferents necessitats educatives,  nosaltres vam presentar una anàlisi dels nostres grups PIM, que consisteix en dividir els grups classe per nivells i d’aquesta manera aconseguir que l’alumnat menys preparat es posi al nivell necessari per evitar el fracàs escolar abans d’aconseguir acabar l’ensenyament secundari obligatori. La nostra llarga experiència en aquesta metodologia aporta força informació als altres participants. Sovint, als altres instituts els és vedat realitzar aquesta mena d’activitats. Tenen polítiques que no els permet agrupar els estudiants segons les seves necessitats i nivell de coneixement. No obstant això,van fer petites proves pilot que van resultar molt satisfactòries tant per als alumnes com per al professorat.

i-Program i (Digital art)

L’altre tema va ser el i-Program, que consisteix en la utilització d’ordinadors i aplicacions pedagògiques a les aules. Nosaltres presentem el que anomenem Digital Art, que és la metodologia que fem servir a les classes d’arts plàstiques a Batxillerat i que, resumidament, consisteix en compartir materials i treballs entre professorat i alumnat fent servir un disc dur compartit, els mòbils, Instagram, Drive  i una Web pròpia. L’agilitat i retroalimentació que proporciona aquest sistema, i el fet de no haver de tenir un ordinador per a cada alumne, va fer que la nostra presentació fos ben original respecte les dels altres participants. Les altres presentacions sobre aquesta metodologia van consistir en descriure diverses activitats fent servir i-pads i Chromebooks, i en mostrar diverses aplicacions d’interès.

Working in a Company  (Student employment subject)

El tercer mètode que es va presentar va ser el de Working in a Company, on nosaltres vam presentar l’Estada a l’Empresa, assignatura optativa que oferta l’institut als alumnes de Baxillerat i que consisteix en una estada en una empresa de 70 o 140 hores fora de les hores lectives. Totes les escoles de tots els països tenien algun tipus de cooperació o pràctica laboral amb empreses o organitzacions fora de l’escola. Hi ha gran variabilitat en el concepte de l’activitat. Mentre a Àustria consisteix en  un sol dia d’activitat d’observació per a alumnes de 14 anys, a Portugal, Polònia i Finlàndia és una activitat de voluntariat molt semblant a  les nostres APS o Serveis Comunitaris (voluntariat a gosseres, donació de sang per part dels alumnes, col·laboració amb un banc d’aliments, voluntaris a museus, amb gent gran, nens, discapacitats…). També pot  consistir en un treball de recerca en Biologia amb la participació de la Universitat (Portugal). Aquesta activitat és semblant a un TR nostre però amb un conveni  entre la Universitat i l’escola i es fa amb els alumnes més grans. Als alumnes més joves (15 anys) els fan projectar una miniempresa i produir i vendre un producte final.

Propera trobada a Kerala, amb alumnes del centre

Per a la propera trobada, que serà del 24 al 30 d’abril a Kerala, Finlàndia, haurem de presentar dues activitats més relacionades amb el que va presentar l’equip de Suècia. El primer es refereix a com fer exàmens amb l’ordinador, Digiexam, és a dir, com utilitzar eines digitals per fer exàmens o corregir-los i com obtenir retroalimentació per parts dels alumnes.  Hem d’explicar els avantatges i els desavantatges des del punt de vista del professor i de l’alumne.

El segon mètode a presentar és Picture method. Consisteix en fer una lliçó començant amb una imatge a partir de la qual els alumnes, organitzats en grup, han de trobar tota la informació relacionada amb la imatge i després  fer una discussió. El professor i els alumnes han d’estar connectats digitalment. Es tracta de conèixer també quines són les vies que fan servir els alumnes per resoldre un problema i trobar informació i posar tot això en comú.

En aquesta trobada hi portarem cinc alumnes cada país, que participaran en uns tallers que prometen ser molt interessants.