Sortida a França, seguint el camí de l’exili

El dia 30 de maig, l’alumnat de 4t d’ESO va poder concloure un projecte interdisciplinar, organitzat pels departaments de Llengua Castellana, Ciències Socials i Llengua Catalana, fent una sortida a França, tot seguint el camí de l’exili.

A aquesta sortida, que tradicionalment es feia a 1r de Batxillerat i l’organitzava el Departament de Llengua Castellana, enguany se li ha donat un nou format, convertint-la en un projecte interdisciplinar.

Des dels tres departaments, prèviament coordinats, es van organitzar els continguts, materials i la sortida a França.

Els eixos principals del projecte podrien resumir-se de la forma següent:

• Camí de l’exili: el camp de refugiats d’Argelers (C. Socials)
  • Vida i mort d’un exiliat: el poeta Antonio Machado (Llengua Castellana)
  • L’ajuda humanitària: la Maternitat d’Elna (Llengua Catalana)

Des del Departament de C. Socials es va treballar a classe el què va suposar l’exili republicà a França i, durant la sortida, l’alumnat va fer, a l’autocar, lectures sobre el camí de exili quan ja s’apropaven a la frontera amb França.

Una noia de 4B, la claudia Herrera, va llegir emotivament un breu escrit, tot recordant que el seu besavi va fer el 1939 aquell mateix camí i mostrant-nos el llibre que aquest va escriure (José Hernández, El tigre de guernica y otros relatos).

La primera parada va ser a la platja d’Argelès-sur-Mer, ja que el gener i febrer de 1939 es convertí en un dels principals camps de concentració que acollí refugiats espanyols. Sobre aquest escenari històric, per grups, l’alumnat va fer emotives lectures sobre les vivències d’algunes persones exiliades supervivents i també lectures d’Antonio Machado.

Una altra alumna, la Dana Vicente, també havia preparat un emotiu escrit sobre el seu besavi, que també el 1939 va fer el camí de l’exili i va estar malvivint en el camp de concentració de la platja d’Argelès, avui una preciosa platja de la costa francesa.

(no us penseu que estan jugant amb el mòbil, és on porten les lectures preparades)

Des del Departament de Llengua Castellana es va treballar l’exili intel·lectual, centrant-se en la figura del poeta Antonio Machado. Per això, la segona parada durant la sortida va ser a Collioure, on el poeta va viure els últims dies de la seva vida i on l’alumnat va poder visitar la seva tomba. Allà se li va retre homenatge i es van fer algunes emotives lectures.

En acabar, l’alumnat de 4t va poder gaudir de la bellesa i la brisa marina de Collioure.

Des del Departament de Llengua Catalana es va treballar, per exemple, la figura de Neus Català, el bri d’esperança que suposà l’ajuda humanitària de La Maternitat d’Elna i van poder veure la pel·lícula “La llum d’Elna”. Per això, la darrera parada del viatge va ser a La Maternitat d’Elna, on van poder conèixer millor la figura d’Elisabeth Eidenbenz i tot el què aquesta dona va aconseguir, així com recórrer els espais de la maternitat.

Aquesta sortida, que ha suposat per als nois i les noies de 4t, pràcticament, una activitat de tancament del curs, ha estat un exemple de què significa viure en primera persona la història, la literatura i els valors de l’ajuda humanitària, i n’han fet una valoració molt positiva.