Optatives de centre obertes a totes les modalitats de batxillerat

A continuació hi teniu una breu descripció de l’oferta a 1r i 2n de batxillerat i a quin tipus d’alumnat van adreçades. Les matèries optatives descrites a continuació estan obertes a totes les modalitats. Tot i així, cal tenir en compte la franja en la que s’oferten. Les matèries optatives no descrites en aquesta pàgina són les de modalitat descrites per Educació.

L’alumnat farà la tria una vegada s’hagi matriculat al juliol. És important pensar-hi bé perquè tot i que la normativa deixa fer canvis d’optativa una vegada començat el curs, NO es podrà concedir el canvi si l’optativa està plena. No es podran fer canvis si l’optativa a la que es vol canviar no té lloc.

Optatives de centre 1r Batxillerat

BIOMEDICINA

T’interessa l’àmbit de les ciències de la salut? Què en saps del càncer o del desenvolupament embrionari? 

  • Adreçada a:  alumnat que té interès en l’àmbit de les ciències de la salut i especialment a aquells que tenen pensat cursar estudis superiors relacionats amb les ciències de la vida: medicina, biomedicina, biologia, biotecnologia, etc. Aquesta matèria pretén facilitar es coneixements i les actituds típiques dels sabers científics
  • Descripció: les competències específiques i els sabers o continguts de la matèria s’estructuraran en situacions d’aprenentatge, que són els escenaris que l’alumnat es troba a la vida real. Aquestes plantegen un context concret, una realitat actual, passada o previsible en el futur, en forma de pregunta o problema, en sentit ampli, que cal comprendre, i a la qual cal donar resposta o sobre la qual s’ha d’intervenir. És en la seva resolució que l’alumnat assoleix les competències específiques. La biomedicina és un camp de la ciència que avança cada dia i que resultarà imprescindible per a la millora de la qualitat de vida de les persones de la societat actual i futura. És per això que la quantitat de contexts reals són molt amplis, i ajudaran a aproximar aquesta branca de la ciència a totes aquelles que sentin curiositat per la salut i les noves teràpies mèdiques. Treballarem sobre el sistema circulatori i la sang, el sistema nerviós, sistema immunitari, el càncer i el desenvolupament embrionari.

CIUTADANIA, POLÍTICA I DRET

Per què hem d’obeir? Què és una norma? Què és una llei? Què és democràcia?

  • Adreçada a: alumnat interessat en temes socials, polítics i filosòfics.
  • Descripció: per què hem d’obeir? Què és una norma? Què és una llei? Per què algunes sentències judicials ens semblen injustes? Què és democràcia? Podem fer alguna cosa més del que ja fem per viure en un món més just? I les generacions futures: tenen drets o s’han d’acontentar amb el món que els deixem? Aquestes, i moltes qüestions més, seran objecte de debat a classe. Però: què és un debat?

COMUNICACIÓ AUDIOVISUAL

T’interessa el món audiovisual? Què en saps del llenguatge i procediments bàsics que s’hi usen? Tenim cura de la nostra identitat digital?

  • Adreçada a: alumnat que tingui inquietud sobre el cinema, la televisió, la publicitat i els nous mitjans digitals.
  • Descripció: és una matèria  enfocada a facilitar una visió panoràmica de l’àmbit de la comunicació que permet constatar, despertar o descartar l’interès per les disciplines que l’integren. Aquesta matèria proposa desenvolupar en l’alumnat les capacitats i habilitats per analitzar, valorar i crear productes audiovisuals. Per això, han de conèixer el llenguatge i els procediments bàsics del món audiovisual, utilitzar-los de forma crítica per realitzar productes audiovisuals ètics, que respectin la convivència democràtica i rebutgin les discriminacions de qualsevol mena, així com tenir en compte els objectius de desenvolupament sostenible. Treballem la matèria al voltant dels següents blocs: fem periodisme, fem cinema, fem publicitat i tinguem cura de la identitat digital

CREACIÓ LITERÀRIA

T’agrada llegir i escriure? T’agradaria formar part de l’equip que prepara activitats culturals al centre?

  • Adreçada a: alumnat que vulgui perfeccionar l’escriptura literària, que li agradi llegir i escriure i que tingui interès en els diferents gèneres literaris en concret i en la cultura en general.
  • Descripció: aquesta matèria té un caràcter fonamentalment pràctic. Llegim textos literaris, n’escrivim i els revisem entre tot el grup per tal de veure què fem bé i què podem millorar a nivell creatiu, a nivell lingüístic i a nivell literari. És habitual que ens visitin escriptors i escriptores i que, per tant, tinguem l’oportunitat no només de llegir-ne les obres sinó de comentar-les de viva veu amb els seus artífexs. En alguna ocasió, hem anat a la Filmoteca de Catalunya per tal de visionar-hi films a partir dels quals també fem les nostres creacions literàries. 
  • Observacions:  Al llarg del curs l’alumnat d’aquesta matèria té un paper actiu en la preparació de l’Instival (concert literari de Nadal), en la distribució del Correu Amorós i en la preparació literària del Sant Jordi. Aquest alumnat també acostuma a ser part implicada i públic potencial de les Escèniques.LaLlauna, una iniciativa que consisteix en assistir al teatre en horari de vespre.

ESTADÍSTICA I PROBABILITAT 

T’interessa el tractament de dades numèriques? Vols saber-ne més sobre combinatòria per a comptar els múltiples resultats d’un experiment?

  • Adreçada a: alumnat amb interès en l’estudi i tractament de dades numèriques i la dependència entre aquestes, també en l’atzar i el càlcul de probabilitats.
  • Descripció: en aquesta matèria trimestral es treballen les branques de les matemàtiques que tenen a veure amb l’estadística i la probabilitat. En la primera, es donen a conèixer un seguit de mesures per a interpretar la centralització i dispersió de les dades, i el tipus de relació entre diversos conjunts de dades en cas de tractar-se d’un cas amb més d’una variable. Respectivament, en la branca de la probabilitat utilitzem la combinatòria per a comptar els múltiples resultats d’un experiment, i donem eines per a calcular diferents probabilitats d’esdeveniments elementals i compostos.

FUNCIONAMENT DE L’EMPRESA

Vols aprendre com funciona una empresa? Què són els objectius empresarials?

  • Adreçada a: alumnat amb interès per temes empresarials i econòmics.
  • Descripció: en aquesta matèria treballem les diferents àrees de l’empresa: l’àrea financera, l’àrea de producció, l’àrea de recursos humans i l’àrea comercial. Per tant, es veu l’empresa de manera global i entenent les interrelacions entre les diferents àrees així com la importància de la seva bona organització per aconseguir els objectius empresarials. Aquesta assignatura és molt recomanable cursar-la si a segon de batxillerat es cursa Funcionament de l’Empresa i Disseny de Models de Negoci, ja que s’ha fet una petita aproximació al món de la teoria de l’empresa.

PROBLEMÀTIQUES SOCIALS

Ets una persona crítica i amb prou coneixements per defensar la teva opinió sobre el canvi climàtic, els dèficits democràtics o la globalització?

  • Adreçada a: alumnat amb interès pel món que l’envolta, sensibilitat social, i predisposició a convertir el seu aprenentatge en posicionaments socials. 
  • Descripció: en aquesta matèria distingim com a lliçons successives una sèrie de problemàtiques socials. Se li proporciona a l’alumnat la informació necessària, se’l confronta a allò que n’expressen els mitjans d’informació, i se’ls demana una lectura crítica. L’objectiu final és elaborar una opinió personal fonamentada sobre cadascuna d’aquestes problemàtiques socials. Com a exemples: problemàtiques laborals, crisi ecològica, dèficits democràtics, minorització de la llengua, i la globalització.

PROGRAMACIÓ

Vols aprendre a programar en codi i desenvolupar una app?

  • Adreçada a: alumnat que vulgui aprendre a programar. 
  • Descripció: durant l’educació secundària obligatòria, l’alumnat ha programat preferentment en entorns basats en la programació mitjançant blocs, com ara Scratch i/o App Inventor. En el batxillerat, doncs, és convenient iniciar-se en la programació mitjançant codi. En aquesta matèria es proposa a l’alumnat desenvolupar al llarg del curs un programa, una aplicació o un servei web mitjançant un llenguatge i un entorn de programació concrets (Python, Google Apps Script, Unity,…). Tot i això, la matèria exposa els diferents àmbits on cal programar aplicacions i els llenguatges de programació més adients i habituals en cada cas.

L’Adrià, en Taha, en Martín i en Quim han volgut improvitzar breument la seva impressió del Batxillerat tecnològic.

PSICOLOGIA 

Què volem dir quan diem que tenim una depressió? Què és la salut mental? Com ens afecten les relacions socials a la nostra percepció sobre el món? Què és, en definitiva, la ment humana?

  • Adreçada a: Alumnat interessat en l’estudi de la ment humana i les seves vessants (clínica, científica, social, filosòfica). Alumnat amb orientació cap als estudis de ciències de la salut, especialment el grau de Psicologia, i cap als estudis de ciències socials i jurídiques, com ara els graus de Pedagogia, Educació Social, Educació Infantil i Educació Primària, entre d’altres; no obstant això, pot ser cursada per qualsevol alumne o alumna amb interès per aquesta matèria.
  • Descripció: Què volem dir quan diem que tenim una depressió? Què és això de la salut mental? Com ens afecta el nostre estat d’ànim en el món en el que vivim? Quina relació hi ha entre salut mental i sexualitat? Com ens afecten les relacions socials a la nostra percepció sobre el món? Què és, en definitiva, la ment humana? Aquestes, i moltes altres qüestions, prendran la paraula al llarg d’una assignatura que parlarà, sobretot, de tu.

REPTES CIENTÍFICS ACTUALS (BIOLOGIA I GEOLOGIA)

Saps com funciona el cervell? Saps què és la neurociència? Quines són les principals amenaces i perills que afronten els mars i els oceans?

  • Adreçada a: Alumnat amb interès per temes científics que suposen un repte per la societat en que vivim.
  • Descripció: en aquesta matèria treballem diferents temes d’actualitat relacionats amb la biologia i la geologia. Com a exemples, la funció d’alguns sistemes biològics crucials com els Mars i Oceans, estudiant quines són les amenaces i perills que els estan posant en risc; el funcionament del cervell i l’estudi de les capacitats cognitives i el seu deteriorament al llarg de la vida, revisant a més temes relacionats amb la neurociència o l’estudi de malalties neurodegeneratives; L’origen de la vida i de l’home, estudiant l’evolució humana i allò que ens fa humans. Així mateix, explorant la possibilitat de trobar vida fora del planeta Terra.

ROBÒTICA

T’interessa l’ús de la tecnologia per donar respostes a problemes de la vida quotidiana? T’agrada dissenyar amb plaques programables, sensors i actuadors? 

  • Adreçat a: Alumnat amb inquietuds socials disposats a pensar i projectar respostes a través de la tecnologia.
  • Descripció: La matèria Robòtica és una matèria optativa enfocada a aprofundir en el món dels automatismes, identificant situacions o problemes en què la robòtica pot ser d’utilitat, dissenyant solucions mitjançant plaques programables, sensors i actuadors, implementant aquestes solucions, testejant-les i millorant-les. En aquesta assignatura, es treballa amb estratègies de pensament de disseny i gestió de projectes col·laboratius, per donar respostes a problemes de la vida quotidiana amb l’utilització de coneixements transversals.  

L’Adrià, en Taha, en Martín i en Quim han volgut improvitzar breument la seva impressió del Batxillerat tecnològic.

Optatives de centre 2n Batxillerat

ELECTROTÈCNIA  

Vols estudiar enginyeria o arquitectura? Què en saps de l’aprofitament racional de l’energia elèctrica? 

Adreçada a: alumnat que tingui intenció de realitzar un CFGS o carrera universitària d’àmbit tècnic (arquitectura o enginyeries) on serà una matèria que cursaran. Es recomana com a matèria complementària de l’alumnat que cursi Tecnologia i Enginyeria Industrial. Aquesta matèria no s’avalua a les PAU.

Descripció: la matèria d’electrotècnia és una disciplina tecnològica que té com a finalitat l’aprofitament racional de l’energia elèctrica. S’encarrega de l’estudi de les aplicacions pràctiques dels fenòmens elèctrics i magnètics, les quals s’estenen a diversos sectors de l’activitat humana, com ara l’industrial, el domèstic, el de serveis o el científic.

ENTORN SOSTENIBLE

Vols contribuir a fer un entorn més sostenible? Ets una persona activa, amb iniciativa i creativitat? Saps treballar per projectes?

Adreçada a: alumnat que tingui especial interès en canviar l’entorn de l’institut i del món més proper amb pràctiques més sostenibles. Es requereix actitud activa i predisposició per cursar aquesta optativa, ja que la major part del temps es treballa per projectes que requereixen iniciativa i creativitat

Descripció: per grups treballem  diferents maneres d’incidir en l’assoliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) des del centre educatiu i el seu entorn. Les diferents comissions de la matèria treballen temes que ells mateixos escullen, com poden ser els residus, l’energia, el malbaratament alimentari, la gestió de l’aigua i les zones verdes, així com la comunicació dels projectes que portem a terme mitjançant un lloc web, xarxes socials i altres vies de comunicació. També es treballen continguts relacionats amb la situació d’emergència climàtica com el paper dels pols en la regulació del clima, pros i contres dels cotxes elèctrics, cooperativisme energètic, habitatge, economia social i solidària, entre altres. 

SOCIOLOGIA, PAU I JUSTÍCIA 

Les generacions futures: viuran millor o pitjor que els seus avantpassats?

Adreçada a: alumnat interessat en l’estudi de la societat del present i del futur

Descripció: a quina classe social creus que pertanys? N’estàs segur? Què és la desigualtat social? Què és la globalització? En un món amb recursos limitats, podem créixer de manera infinita? Hem de reorganitzar el món per fer-lo més just i habitable, o ja està bé tot com està? Les generacions futures: viuran millor o pitjor que els seus avantpassats? Aquestes, i moltes més, seran qüestions que anirem discutint entre totes i tots al llarg d’una assignatura que es pretén, sobretot, molt pràctica i reflexiva.

Última actualització: 18/3/24